Dun voorbeeld doet niet volgen

Mensen die op dieet zijn, vallen moeilijker af wanneer zij herhaaldelijk blootgesteld worden aan een foto van een dun model. Soms neemt het gewicht zelfs toe. Geconfronteerd worden met het “dun-ideaal” (je doel zichtbaar voor ogen hebben) werkt dus niet motiverend om af te vallen, zoals vaak wordt aangenomen. Het lijkt juist een averechts effect te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van wat is haar achtergrond?Anne-Kathrin Klesse, waarop zij 6 februari is gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht.

Onder invloed van media worden mensen dagelijks geconfronteerd met de sociale norm om dun te zijn. Het herhaaldelijk zien van beelden die het “dun-ideaal” uitdragen, kan invloed hebben op het zelfbeeld. ‘Mensen die lijnen raken gedemotiveerd om nog moeite en energie te steken in het, voor hun gevoel, toch onhaalbare doel, waardoor ze er vanaf zien’, aldus Anne-Kathrin Klesse. ‘Een extreem dun model laat een einddoel zien dat erg ver weg ligt van je “huidige zelf”. De grote discrepantie hiertussen lokt inconsistent gedrag uit,bijvoorbeeld ongezonde snacks eten.’

Klesse voerde 2 studies uit, gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing. De studies betroffen 2 dieetprogramma’s, die elk 1 week duurden. De hoeveel deelnemers aan de 2 dieetprogramma’s waren eerstejaars studentes, die wilden afvallen. In beide studies kregen alle deelnemers een dagboek mee om gedurende een week hun eetgewoonten in bij te houden. In studie 1 kreeg de helft van de deelnemers een dagboek met op de kaft een foto van een dun model en de andere helft een neutrale, dieet-gerelateerde foto (een meetlint). In studie 2 kreeg de ene helft tevens een foto van een dun model, en zag de andere helft hetzelfde model, maar in Photoshop aangepast aan iemand met een doorsnee, gemiddeld gewicht. In beide studies hadden de deelnemers, die geconfronteerd werden met het dunne model, er significant minder vertrouwen in dat ze hun doel zouden behalen. Dit had tot gevolg dat ze ook daadwerkelijk minder resultaat boekten: de groep die steeds de neutrale foto te zien kreeg, slaagde erin gewicht te verliezen, terwijl de deelnemers die werden blootgesteld aan het dunne model minder succesvol waren en zelfs licht waren aangekomen.

Bron: Maastricht University

Gepubliceerd op 10 februari 2014

Door Reina van Bruggen

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.