#diëtist

Sinds een paar maanden maakt diëtist Sophie Luderer een top 100 van diëtisten die op Social Media actief zijn. Briljant! En dat vind ik heus niet omdat ik in die lijst soms bovenaan bungel (ik ben behalve diëtist ook journalist en dan moet je nu eenmaal overal met je neus vooraan staan). Het is vooral briljant omdat we met deze lijst in de hand nog veel actiever onszelf en ons beroep kunnen promoten.

Volg om te beginnen eens de diëtisten die bovenaan de lijst staan. Kijk de kunst van hen af. Dit zijn stuk voor stuk collega’s die social media heel slim inzetten. Ze verspreiden hun kennis, volgen het nieuws, werven klanten, trekken websitebezoekers, mengen zich als deskundige in discussies, verkopen hun boeken en geven hun ongezouten mening. Het levert ze allemaal winst op, voor hun naamsbekendheid, bedrijf én kennis.

Ga ten tweede zelf eens écht aan de slag met social media. Denk aan dagelijks een goede Facebookpost, een Instagramfoto en een paar zinnige tweets, plus wat reacties plaatsen of interessante tweets retweeten. Verder kun je af en toe nog op LinkedIn laten zien waar je mee bezig bent. Volhouden! Niet na één week al inkakken! Misschien denk je: pff daar heb ik toch geen tijd voor? Maar het kost je hooguit een kwartier per dag en levert je écht veel op. Misschien sta jij over een paar maanden ook in die Luderer-lijst!

We kunnen elkaar met social media ook helpen, dat is mijn derde punt. Zoals vragen van elkaar beantwoorden en nieuwe interessante artikelen delen.

Tot slot: social media zijn ook perfect om ons beroep aan de buitenwereld te laten zien. Let’s face it, de diëtist treedt lang niet altijd trots naar buiten, terwijl we alle reden hebben om dat wél te doen. Wij hebben de kennis, kunde en kwaliteit om de kosten van welvaartsziekten fors te verminderen, ondervoeding te bestrijden en de kwaliteit van leven van patiënten sterk te verbeteren. Laat dat ook zien aan de buitenwereld! Met social media kunnen we het imago van de diëtist verbeteren, daarvan ben ik overtuigd.

Als we om te beginnen (vanaf vandaag?) eens consequent de hashtag #diëtist gaan gebruiken in onze tweets en Instagramfoto’s? En als we regelmatig elkaar retweeten en delen? Dan zal #diëtist zich als een olievlek verspreiden.

Volgend jaar een top 1000, Sophie?

Gepubliceerd op 15 november 2016

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.