• De gelukkige eter Carola van Bemmelen

De gelukkige eter

Het nieuwe boek van Carola van Bemmelen (voedingscoach en eetpsychologiecoach) is een vervolg op haar Sugarchallenge en 100% suikervrij boeken. Met dit boek gaat ze een stap verder dan alleen suikervrij eten en speelt ze in op het feit dat heel veel mensen een dieet (ze bedoelt een energiebeperkt dieet) niet kunnen volhouden.

Het lijvige boek is vooral een pleidooi voor gedragsverandering richting “nooit meer diëten”. Van Bemmelen schrijft goed, met een persoonlijke insteek en heel toegankelijk. Ze kiest de juiste metaforen, legt duidelijk uit en is grappig. Daardoor leest het lekker weg. Dat maakt het een aantrekkelijk boek voor de consument, die (vanwege de lijvige omvang) wel echt van lezen moet houden.

Gedrag

Het eerste deel gaat over gedrag (weten). Daarin komt natuurlijk de relatie van suiker op gedrag aan de orde, zoals in haar eerder verschenen boeken. Maar Van Bemmelen gaat ook in op het functioneren van de hersenen en dan met name het “oerbrein”.  Het is dat deel van het brein dat er voor zorgt dat we zoveel dingen op de automatische piloot doen. Dit deel van het boek geeft op een speelse manier goed inzicht in wat er moet gebeuren voor gedragsverandering. Als diëtist krijg je hier handige handvaten om dit op een duidelijke manier uit te leggen.

Eten

Het tweede deel van het boek gaat over eten, over de voedselkeuzes die het beste gemaakt kunnen worden. Van Bemmelen pleit voor het afschaffen van het tellen van calorieën en voor het kiezen voor een pure voeding zonder toevoegingen, zelf bereid zonder zakjes en pakjes. Ze raadt aan te kiezen voor volwaardige producten. Op zich natuurlijk heel goede adviezen. Maar soms gaat ze wel erg kort door de bocht en zal ze de lezer in verwarring achterlaten. Ik citeer: “Let op: peulvruchten, soja, en zuivel zijn ook eiwitbronnen maar de eiwitten uit deze producten kun je slechter verteren en dus ook opnemen, eet deze daarom met mate.” Of wat te denken van het advies dat gefilterd water beter is, maar dan wel met een halve theelepel Keltisch zeezout of Himalayazout per liter. Volgens van Bemmelen is dit niet nadelig voor de bloeddruk omdat dit zout meer bloeddrukverlagende dan bloeddrukverhogende mineralen bevat… Ook het hoofdstuk over ontgiftende voeding voor de lever bezorgde mij wat kromme tenen.

Toch een dieet?

Het boek eindigt met een aantal tabellen: een suikervervangingstabel waarin voor alle suikerrijke en geraffineerde koolhydraatrijke producten een alternatief wordt gegeven, een suikerschuilnamenlijst en een aantal voedingstabellen die als een soort eetadvies opgevat kunnen worden. Daarin staat per maaltijdsoort wat er gecombineerd kan worden. Dit komt neer op een voeding met veel groenten (350-475 gram), 3 stuks fruit, een zeer ruime hoeveelheid eiwitten en nauwelijks koolhydraten. Met die voedingstabellen spreekt Van Bemmelen in mijn ogen het “nooit meer diëten” toch behoorlijk tegen.

Conclusie

Een toegankelijk geschreven boek, dat de consument zal aanspreken. Als diëtist kun je wat leren over gedragsverandering en ook over een aantrekkelijke manier van uitleg. Maar wat de inhoudelijke voedingsinformatie betreft heb je wel wat te nuanceren bij je cliënten die het boek lezen.

De gelukkige eter, Carola van Bemmelen, Spectrum, ISBN 9789000359417, 223 pagina’s, prijs € 20,–

Bestel bij bol

Door | 2018-04-16T13:37:22+00:00 12 april 2018|boeken|

Eén reactie

  1. Jose Veen - Roelofs 17 april 2018 om 09:53 - Antwoorden

    mijn filosofie : als diëtist nooit praten over een dieet (!) , heeft een negatieve klank, maar over een PLAN voor eten en drinken en hoe daarmee om te gaan. Alles op maat en lever kennis aan op het niveau van de persoon die je voor je hebt. Mensen worden veel te hoog ingeschat als het gaat om kennis en wat zij aankunnen. Eenvoud en duidelijkheid is voor iedereen prettig.

    • Beroep: Diëtist

Reageer: