Fabrikanten zetten consumenten op het verkeerde been door misleidende claims over suiker op hun producten te gebruiken. Door andere vormen van suiker toe te voegen of zoetmakende ingrediënten als bindmiddel te benoemen, wordt de hoeveelheid suiker verdoezeld. Zo lijkt het alsof er geen suiker in een product zit, terwijl dat wel het geval is. De Consumentenbond doet een oproep om deze claims niet meer te gebruiken.

Geen gewone suiker, maar wel andere suikers

Producten die wel suikers bevatten, kunnen toch de claim “zonder geraffineerde suiker” of “geen suiker toegevoegd” op de verpakking hebben. Vaak wordt dan geen suiker uit suikerbieten gebruikt, maar een alternatief zoals kokosbloesemsuiker, agavestroop, siroop of fruitsap. Daardoor lijkt een product misschien gezonder, maar het effect op het lichaam is hetzelfde als bij gewone suiker. De Consumentenbond geeft als voorbeeld de BioToday cranberry-chocolate cookies. Op de verpakking staat “no refined sugars”, maar op de ingrediëntenlijst staan 5 soorten suikers: rijststroop, appeldiksap, kokosbloesemsuiker, maismoutstroop en gerstemoutstroop.

Mazen in de wet

Een andere manier waarop fabrikanten toch de claims gebruiken, is door mazen in de wet te zoeken. De claim “zonder toegevoegde suikers” mogen ze alleen gebruiken als er geen ingrediënten toegevoegd worden voor zoetkracht. Maar zoetmakende stoffen worden dan toegevoegd onder het mom van vulling, smaak of bindmiddel. Kellogg’s gebruikt bijvoorbeeld dadelpasta en bananenpuree als bindmiddel voor muesli. Dit product draagt de claim “zonder toegevoegde suikers”, terwijl het 16 gram suikers per 100 gram bevat.

Verwarrende boodschap

De Consumentenbond komt in actie tegen dit gebruik van de claims. ‘Veel consumenten proberen bewust met suiker om te gaan. Maar fabrikanten maken het hen veel te moeilijk door alle trucs die ze toepassen om hun producten gezonder te laten lijken,’ zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘Je moet een voedingsexpert zijn om nog te kunnen begrijpen hoe het werkelijk zit. Fabrikanten moeten stoppen met het gebruik van misleidende suikerclaims. De NVWA en het ministerie van VWS moeten erop toezien dat dit snel gebeurt.’

Bron: Consumentenbond