Consumentenbond wil regels voor claims als “puur” en “natuurlijk”
De Consumentenbond pleit voor regels rondom het gebruik van woorden als “puur” en “natuurlijk” op voedseletiketten. Dergelijke uitspraken kunnen tot misleiding en onduidelijkheid leiden, aldus de bond. In afwachting van Europees beleid, zou de Nederlandse overheid alvast richtlijnen moeten opstellen.
Van cola tot saus
Claims als “puur”, “100% natuurlijk” of “met natuurlijke ingrediënten” zijn op allerlei producten terug te vinden, waaronder cola, koekjes, sausmixen en chips. Deze claims geven producten een gezondere uitstraling, waardoor consumenten kunnen denken dat het een gezondere keuze is.
Aanpassing richtlijnen
In de Warenwet staan geen regels voor het gebruik van deze termen. Hierdoor staat het fabrikanten vrij om hun producten op die manier aan te prijzen en staat de deur wagenwijd open voor misleiding, aldus de bond. In Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn al regels om het gebruik van deze woorden aan banden te leggen. De Consumentenbond pleit voor een algemene Europese regelgeving. Uit een enquête die de bond hield onder consumenten, blijkt dat driekwart van de respondenten hier ook achter staat. De helft van de ondervraagde mensen vindt dat dergelijke claims niet passen bij voedingsmiddelen die in de fabriek bewerkt zijn.
Bron: Consumentenbond
Gepubliceerd op 26 mei 2021
Door Marjolein Streur