Consument kiest steeds vaker biologisch

Volgens een analyse van onderzoeksinstituut GfK gaven consumenten in 2022 36 procent meer uit aan biologische producten dan in 2020. Meest verkocht zijn biologische versproducten. Consumenten kiezen met name voor biologisch vanwege gezondheidsredenen.  

Omzet: 1,4 miljard euro

De verkoop van biologische producten stijgt. Inmiddels koopt 96 procent van de huishoudens wel eens biologisch. Afgelopen jaar kochten consumenten gemiddeld 33 keer een biologisch product, in 2020 was dit nog 29 keer. Ook de gemiddelde besteding per biologische aankoop steeg van 4,50 euro naar 5,30 euro. De totale biologische omzet is daarmee goed voor 1,4 miljard euro, wat 36 procent meer is dan in 2020. Van de biologische omzet kwam 73 procent voort uit verkoop in de supermarkt. Biologische versproducten vormen 68 procent van de totale biologische omzet. 

De mooiste boodschap is bio

Biologisch wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen en met een bovengemiddeld inkomen, tweeverdieners, kostwinners en welgestelde gepensioneerden. Samen waren zij in 2022 goed voor 60 procent van de totale omzet.
De belangrijkste reden om biologische voeding te kopen is volgens het onderzoek de keuze voor gezonde ingrediënten (41 procent). Uitleg over biologisch en het belang van biologisch overbrengen aan de consument lijkt de sleutel tot groei van de biologische omzet. De consumentencampagne “De mooiste boodschap is bio” helpt consumenten om vaker voor biologisch te kiezen, onder andere door nudges in de winkel. Als invulling van het Actieplan Biologisch voor groei van biologische productie en consumptie, wordt de campagne komend jaar ondersteund met een televisiespot.

Bron:Bionext

Gepubliceerd op 3 februari 2023

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.