Campagne Stop kindermarketing
Twee derde van de Nederlanders vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dit ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van De Gezonde Generatie. De campagne “Stop kindermarketing” moet bijdragen aan een wet tegen reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen van 0 tot 18 jaar.
Kinderen extra vatbaar
De voedingsmiddelenindustrie geeft jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan reclame, waarvan 80 procent is voor ongezond eten en drinken. Deze marketing beïnvloedt onze eetvoorkeur, waardoor we steeds ongezonder zijn gaan eten. De continue stroom aan reclame is soms specifiek gericht op kinderen. Omdat de hersenen van kinderen nog niet volledig volgroeid zijn, zijn zij extreem vatbaar voor de invloed van influencers, social media, kleurrijke verpakkingen en slimme marketingtechnieken, zoals populaire figuren.
Gezondheidsrisico’s
Omdat kinderen extra vatbaar zijn voor reclame, eten ze ongezonder. Voedingswetenschapper Jaap Seidell benadrukt dat de marketing en de beschikbaarheid van ongezond voedsel zo dominant aanwezig is, dat we eigenlijk bijna geen keuze hebben. ‘Geleidelijk aan zie je dat kinderen, op een veel jongere leeftijd dan vroeger, allerlei chronische welvaartziekten krijgen. Ongezond eten en drinken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, maag-, darm-, leverziekte en nierschade’, aldus Seidell.
Overheid moet kinderen beter beschermen
Volgens Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie, is het de hoogste tijd voor actie: ‘1 op de 7 kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar.’ Terwijl kinderartsen waarschuwen voor deze zorgwekkende ontwikkeling, investeren fabrikanten, retailers en fastfoodketens miljarden in reclame voor ongezonde producten. De Gezonde Generatie roept de overheid op om kinderen beter te beschermen en reclame voor ongezond eten te verbieden.
Stop kindermarketing
Met de nieuwe campagne ”Stop kindermarketing” wil De Gezonde Generatie bewustwording creëren over de continue verleiding tot ongezond voedsel. Daarnaast moet de campagne bijdragen aan de ontwikkeling van een wet die een einde maakt aan reclame voor ongezond eten en drinken die kinderen (0-18 jaar) bereikt. Het collectief van samenwerkende gezondheidsfondsen, verenigd in de Gezonde Generatie roept daarom iedereen op: ‘Teken de oproep, zodat we er samen voor zorgen dat gezondheid van onze kinderen weer op 1 wordt gezet.’ De oproep Stop kindermarketing voor ongezond eten en drinken kan hier getekend worden.
Bron: De Gezonde Generatie
Gepubliceerd op 21 oktober 2025
Door Sophie Luderer

