Bonus voor gezonde supermarkten
Supermarkten moeten een financiële prikkel krijgen om gezonder voedsel te verkopen, adviseert de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS). Met dit plan “Gezond in de bonus”, dat 16 december aan staatssecretaris Vincent Karremans is aangeboden, wil de Raad de groeiende obesitasepidemie tegengaan.
Obesitasepidemie
Het huidige overheidsbeleid voor een gezonde voedselomgeving is onvoldoende. Het RIVM waarschuwt dat naar verwachting 64 procent van de Nederlanders in 2050 overgewicht heeft. Momenteel valt 79 procent van het huidige voedselaanbod in supermarkten buiten de Schijf van Vijf. Ongezonde voeding is na roken de grootste oorzaak van vermijdbare sterfte, met jaarlijks 13.000 doden en miljarden aan zorgkosten, aldus het RIVM.
Gezond in de bonus
De RVS vindt de bedreiging voor de volksgezondheid zodanig ernstig dat het pleit voor een beloningsysteem voor supermarken. Supermarkten die meer gezond voedsel verkopen, krijgen een financiële bonus, terwijl ongezonde verkoop ontmoedigd wordt. Dit stimuleert niet alleen consumenten tot gezondere keuzes, maar zet ook fabrikanten aan tot het ontwikkelen van gezondere producten. Doordat consumenten ongeveer twee derde van hun voeding in de supermarkt kopen, hebben supermarkten een spilfunctie in de voedselketen.
Wat is gezond?
Een zorgvuldige invoering van dit systeem is volgens de RVS noodzakelijk. Daarbij moet er één maat voor de gezondheid van voedselproducten komen. Ook is er een structurele rapportage nodig om financiële prikkels en daarmee een gezondere voedselomgeving mogelijk te maken. De RVS stelt voor dat een commissie van deskundigen hierover adviseert. Rapporteren over de verkoop van gezond voedsel gebeurt al, maar via verschillende maten en niet structureel. Als voorbeelden noemt de RVS dat sommige supermarktketens jaarcijfers presenteren over de omzet die afkomstig is van de Schijf van Vijf-producten, terwijl andere supermarkten de zogeheten Health Living Sales (HLS) berekenen. De HLS geeft weer welk percentage van de verkoop bestaat uit eigenmerkproducten met een Nutri-Score A of B.
In de praktijk
Ook de uitvoering van dit systeem vraagt nauwkeurigheid. De RVS ziet het liefst dat het systeem in fases al lerende wordt ingevoerd en vervolgens uitgebreid tot alle verkopers van voedingsproducten, dus ook fastfood-, horeca- en cateringondernemingen. Op deze manier worden alle consumenten gestimuleerd gezondere voedselkeuzes te maken, aldus de Raad.
Gepubliceerd op 20 december 2024
Door Sophie Luderer
Geld regeert de wereld. Als grootgrutters eraan verdienen, denk hierbij ook aan Unilever, zullen ze vast meedoen. Grootgrutters verdienen aan de obesitas epidemie. Ze zijn niet geïnteresseerd in welzijn van de medemensen.