België verscherpt leeftijdscritera voedingsreclame
Vanaf 1 januari 2026 gelden in België strengere regels voor voedingsreclame gericht op kinderen en jongeren. De Belgian Food Advertising Code verhoogt de leeftijdsgrens van 13 naar 16 jaar, waardoor 380.000 extra jongeren onder de bescherming van de code vallen. België is met deze stap Europees koploper op het gebied van zelfregulering rond reclame voor jongeren.
Voedingskundige criteria
Voedingsbedrijven, handelaren, restaurantketens en cateraars hebben gezamenlijk besloten per 2026 geen reclame meer te maken voor ongezonde voeding en dranken gericht op jongeren onder de 16, tenzij de producten voldoen aan de voedingskundige criteria zoals beschreven in de ”Belgian Food Advertising Code Nutrition White Paper”. De leeftijdsrestrictie was in België al van toepassing op reclame voor frisdrank, ijs, chips en suikerproducten als snoep, chocolade, jam, honing en siroop. Voor producten in deze categorieën die voldoen aan de Europese claims ”laag suikergehalte”, “laag vetgehalte” en ”laag zoutgehalte” blijft reclame vanaf 13 jaar toegestaan.
Uitbreiding omgeving
Ook de omgeving waarin voedingsreclame verboden is, wordt uitgebreid: het verbod geldt voortaan rond middelbare scholen en binnen een straal van 150 meter van schoolpoorten. Daarnaast worden de regels voor sociale media en influencer marketing duidelijker en strikter.
Naleving en advies
De nieuwe regels zijn opgenomen in de Belgian Food Advertising Code, de opvolger van de Belgian Pledge, die deel uitmaakt van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) ziet toe op de naleving van de regels. Deze instantie beoordeelt klachten en adviseert bedrijven over correcte toepassing van de regels.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Volgens de Vlaamse minister van Media Cieltje Van Achter tonen bedrijven hiermee aan dat ze ook zonder wetgeving maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen nemen. ‘Vanuit het mediabeleid hechten we veel belang aan verantwoorde reclame, zeker ten aanzien van kwetsbare doelgroepen zoals kinderen en jongeren. Met de lancering van deze nieuwe regels is een krachtig signaal gegeven, en ik hoop dat dit andere sectoren aanzet om hun verantwoordelijkheid op gelijkaardige wijze op te nemen’, aldus Van Achter.
Bron: Fevia
Gepubliceerd op 13 juni 2025
Door Sophie Luderer