‘Bedrijven boycotten Nutri-Score’

Het voedselkeuzelogo Nutri-Score dreigt een fiasco te worden. Dat komt omdat meerdere grote voedselproducenten niet van plan zijn om het logo op hun verpakkingen te zetten. Ze zijn het namelijk niet eens met het algoritme erachter. Dit blijkt uit een rondgang van tv-programma Kassa langs levensmiddelenfabrikanten en uit een inventarisatie van producten in de supermarkten.

Unilever doet niet mee

De grootste voedselproducent van ons land, Unilever, met merken als Calvé, Conimex, Unox en Ben en Jerry’s, geeft aan de Nutri-Score niet te willen gebruiken. De reden: de berekening van Nutri-Score is niet in lijn met doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord. Ook wordt volgens Unilever geen rekening gehouden met de portiegrootte. Daarnaast biedt het voedselkeuzelogo volgens Unilever ruimte om te rommelen met een product: ‘Nutriënten waarvan internationaal erkend is dat ze een negatief effect hebben op de gezondheid, zoals verzadigd vet, transvet, suiker en zout, kunnen gecompenseerd worden door extra toevoeging van vezels, eiwitten en mineralen.’

Danone verwijdert Nutri-Score

Ook Danone heeft kritiek. Het maakte onlangs bekend in Europa de Nutri-Score van drinkbare yoghurtproducten van onder meer Activia en Alpro te halen. Het bedrijf is het niet eens met een herziening van de berekening van de score. Die leidde ertoe dat zuivel- en plantaardige dranken voortaan niet meer in de categorie voeding vallen, maar geschaard worden onder dranken. Het gevolg hiervan is dat ze een ongunstigere score krijgen.

Logo wel op huismerkartikelen

Arla Foods is niet van plan de Nutri-Score te gaan gebruiken. Het wijst er net als Unilever op dat die niet in overeenstemming is met de doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord. FrieslandCampina, bekend van de merken Campina, Chocomel, Fristi, Milner en Mona beraadt zich nog. Nestlé daarentegen laat weten de Nutri-Score wel op haar producten te gaan zetten, een deel is daarvan inmiddels voorzien. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), dat de belangen van supermarkten behartigt, laat eveneens weten dat de huismerkproducten van de Nutri-Score voorzien zullen worden. Volgens het CBL staat de Nutri-Score al op verreweg de meeste huismerkproducten. Het RIVM heeft aangekondigd volgend jaar met een eerste monitor van de Nutri-Score te komen.

Kijk hier de uitzending van Kassa (van 19 minuten) terug.

Bron: BNNVARA

Gepubliceerd op 9 oktober 2024

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.