Amsterdamse tieners vinden frisdrank normaal
Voor veel jongeren is frisdrank drinken de normaalste zaak van de wereld. Het is goedkoop, makkelijk verkrijgbaar en overal aanwezig. Jongeren zijn zich wel bewust van de nadelige effecten, zoals overgewicht, maar vinden dat het ze moeilijk wordt gemaakt om de verleiding van frisdrank te weerstaan. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam en GGD Amsterdam.
Invloed van omgeving
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 48 tieners van 12 tot 16 jaar uit Amsterdam en gepubliceerd in BMC Public Health. Het laat zien hoe sociale normen en de hoge beschikbaarheid en lage prijs van frisdrank leiden tot overmatige consumptie. Daarnaast speelt reclame een grote rol: jongeren worden continu blootgesteld aan verleidelijke beelden en boodschappen die frisdrank aantrekkelijk maken. De omgeving stimuleert volgens de onderzoekers een ongezonde keuzes.
Gezonde alternatieven
Volgens de jongeren in het onderzoek zou een forse prijsstijging, bijvoorbeeld door een suikertaks, effectief kunnen bijdragen aan het verminderen van hun frisdrankconsumptie. Daarnaast pleiten ze voor goedkopere en aantrekkelijkere gezonde alternatieven. ‘Het RIVM becijferde dat in 2050 twee derde van de Nederlanders overgewicht heeft, met grote gevolgen voor de volksgezondheid’, vertelt een van de onderzoekers, voedingswetenschapper Rian Pepping. ‘Dit onderzoek benadrukt dat het probleem niet alleen voortkomt uit de keuzes van jongeren zelf, maar vooral ook uit de keuzes die wij als maatschappij maken. Als we echt verandering willen bewerkstelligen, moeten we actief de omgeving van jongeren gezonder maken en hen beschermen tegen de overweldigende en vaak misleidende invloed van marketing.’
Aanpak
‘De uitkomsten benadrukken de urgentie van een bredere, landelijke aanpak om de consumptie van suikerhoudende dranken onder jongeren sterk te verminderen’, zegt Diena Halbertsma namens samenwerkingspartner Gezonde Generatie. ‘Samen met GGD Amsterdam pleiten wij voor een combinatie van maatregelen, zoals een wettelijk verbod op kindermarketing voor ongezonde voeding, hogere belastingen op suikerhoudende dranken zoals een slimme suikertaks en het creëren van een gezondere voedselomgeving op scholen en in de wijken waar jongeren opgroeien.’
Gepubliceerd op 4 april 2025
Door Angela Severs