Allergeeninformatie moet beter bij gerechten en onverpakte producten

Meer dan de helft van de klanten wordt niet goed geïnformeerd over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt. Dat blijkt uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bij bijna 13.000 restaurants, supermarkten, bakkers, slagers, ijssalons, toko’s, cafetaria’s en hotels. De naleving van de regels is iets beter in ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere zorginstellingen. Hier voldoet 65 procent aan de voorwaarden. 

Allergenen 

Sinds 2021 is allergeneninformatie een vast onderdeel van de NVWA-inspecties bij horeca, ambacht, retail en zorginstellingen. Iedereen die levensmiddelen aan consumenten aanbiedt, moet vooraf vermelden welke van deze 14 allergenen in de levensmiddelen aanwezig zijn. Dat kan zowel schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) als mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen). Uit de inspectieresultaten uit 2022 blijkt nu dat 6 op de 10 bedrijven hun klanten nog altijd niet op de juiste manier informeren. 

Incomplete allergeneninformatie 

Ten opzichte van 2021 zag de NVWA wel een lichte verbetering als het gaat om het schriftelijk geven van informatie via menukaart of bordje. Toch is de allergeneninformatie dan vaak niet compleet en soms zelfs (gedeeltelijk) onjuist. Ook komt het voor dat de informatie op een plek staat waar consumenten niet bij kunnen, bijvoorbeeld in een computer van het bedrijf. Bij mondelinge allergeneninformatie blijkt de kennis van allergenen doorgaans beperkt. Vaak kunnen de werknemers wel vertellen welk allergeen er in een product zit, maar is de informatie verder niet schriftelijk of elektronisch beschikbaar. Ook ontbreekt vaak de melding waar consumenten meer informatie kunnen krijgen. 

Melding doen 

Het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt. De NVWA blijft daarom ook de komende tijd actief toezien op allergeneninformatie en gaat in gesprek met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen. Verder roept de NVWA mensen op om online melding te doen als zij niet goed worden geïnformeerd over allergenen in voedsel. Kies voor de optie “u bent verkeerd voorgelicht of benadeeld”. Zo kan de NVWA gerichter inspecties uitvoeren. 

Inspectieresultaten van goed naar slecht 

  • In de zorg heeft de NVWA 100 instellingen bezocht, waaronder ziekenhuizen en verpleeghuizen. Hier voldeed 65 procent in 2022 aan de voorwaarden. Er is geen goede vergelijking met 2021 mogelijk omdat toen – mede vanwege COVID-19 – amper instellingen zijn gecontroleerd. 
  • In de sector ambacht (zoals bakkers, slagers en ijssalons) heeft de NVWA 2.256 bedrijven bezocht. De resultaten zijn ongeveer hetzelfde als in 2021: 48 procent voldeed aan de voorwaarden. 
  • In de horeca (zoals restaurants, hotels, cafetaria’s) heeft de NVWA 9.407 bedrijven bezocht. Hier gaat het iets vooruit: 41 procent voldeed in 2022 aan de voorwaarden, tegenover 35 procent in 2021. 
  • In de retail (supermarkten en toko’s) heeft de NVWA 1.171 bedrijven bezocht. Hier gaat het slechter: 38 procent voldeed in 2022 aan de voorwaarden, tegenover 59 procent in 2021. 

Bron: NVWA 

Gepubliceerd op 10 april 2023

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.