Alcohol in 1 op de 5 TikTok-filmpjes

Tieners krijgen in 20 procent van de filmpjes op TikTok op de een of andere manier alcohol te zien. Dat blijkt uit onderzoek van het KRO-NCRV-programma Pointer. Op televisie zijn er wettelijke regels over het laten zien van alcohol om kinderen te beschermen, maar deze gelden niet voor sociale media.

Alcohol in de tijdlijn

Onderzoeksjournalisten van het tv-programma maakten een account aan als 13-jarige. Om het algoritme van TikTok te beïnvloeden, voerden ze een paar zoektermen in die met alcohol te maken hadden, zoals “drank challenge” en “drankjes mixen”. Vervolgens verschenen er op de timeline verschillende filmpjes over alcohol. Na een uur scrollen door de timeline, hadden ze zo’n 200 filmpjes gezien waarin alcohol werd gedronken, werd geproost of waarin op een andere manier alcohol te zien was.

Reclame of niet?

De alcoholindustrie zelf zegt geen reclame te maken op TikTok en ook TikTok zegt dat alcoholreclame verboden is, meldt Pointer. Mogelijk komt het grote aantal filmpjes omdat gebruikers van TikTok zelf vaak alcohol laten zien.

Ongewenst

In de Mediawet is sinds 2009 opgenomen dat Nederlandse omroepen tussen 6.00 uur en 21.00 uur geen alcoholreclame uit mogen zenden. Ook sluikreclame is verboden. Het doel van deze wet is om jongeren te beschermen. Er is geen wet die reclame via sociale media reguleert. In het Preventieakkoord staat juist beschreven dat het alcoholgebruik onder jongeren sterk teruggebracht moet worden. Staatssecretaris Volksgezondheid Maarten van Ooijen noemt het dramatisch dat kinderen via social media toch zoveel alcohol zien, maar zegt ook dat het praktisch gezien heel ingewikkeld is om dit te reguleren op social media.

Bron: Pointer

Gepubliceerd op 13 september 2022

Door Marjolein Streur

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.