AH gaat toegevoegd suiker op etiket vermelden

Albert Heijn gaat suiker minderen in de producten van het eigen merk en consumenten beter informeren over suiker in de eigen merk producten. Op het etiket wordt voortaan de hoeveelheid toegevoegd suiker vermeld.

Toegevoegd suiker

Steeds meer consumenten willen minder suiker in producten en vragen meer inzicht in de samenstelling van de producten. Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de eigen merkproducten. Dat etiket vermeldt niet alleen het totaal aantal gram suiker en zout, maar ook het aantal gram toegevoegd suiker en zout per 100 gram. Ook staat erop hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan. De eerste producten met de nieuwe etiketten liggen al in de winkel.

1 miljard suikerklontjes

De supermarkt gaat verder de hoeveelheid suiker in producten van het eigen merk verminderen. Eind 2020 moeten er 1 miljard suikerklontjes minder in de producten zitten. Samen met het Diabetes Fonds gaat AH in gesprek met de voedingsindustrie om suikerreductie ook in andere producten te versnellen.

Bronnen: AH en Diabetes Fonds

Gepubliceerd op 18 juni 2018

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

  1. Jeroen Dijkgraaf 25 juni 2018 at 06:51 - Reply

    Zou ons lichaam echt per molecuul onderscheidt maken tussen ‘van nature aanwezig’ of ’toegevoegd’? Of is de consument gebaad bij het totale plaatje, transperantie? Of toch maar iets wat lekker bekt en in de marketing strategie past? Is het vreemd dat de consument niemand meer vertrouwd als je kijkt naar dit type ‘voorlichting’?

    • Beroep: Anders
    • Indien anders: Levensmiddelentechnoloog

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.