7,5 miljoen euro voor onderzoek volhouden gezonde leefstijl

De Hartstichting investeert samen met ZonMw 7,5 miljoen euro in onderzoek naar het volhouden van een gezonde leefstijl. Het doel is om nieuwe manieren te vinden om gezonde keuzes te maken en gezond gedrag beter vol te houden. De Hartstichting wil met deze investering ook de groei van het aantal kinderen met overgewicht een halt toeroepen.

Gezonde leefstijl moeilijk vol te houden

Ondanks alle inspanningen om gezond te leven, houden de meeste mensen het in de praktijk niet vol om daar echt naar te leven. Ze staan bloot aan talloze ongezonde verleidingen in hun omgeving. Ook als mensenal een hart- of vaatziekte hebben (gehad), blijft het moeilijk om gezond te eten en voldoende te bewegen. Daarmee lopen patiënten een verhoogd risico om nogmaals een hart- of vaatziekte te krijgen en neemt de kans op herstel af.

Doelgroepen

‘Met deze investering willen we ervoor zorgen dat mensen gebruik maken van nieuwe manieren om gezond leven vol te houden en daarmee hun kans op hart- en vaatziekten te verkleinen’, aldus Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. De onderzoeken richten zich op oplossingen voor meerdere doelgroepen, waaronder jongeren (10-14 jaar), volwassenen met een lage(re) sociaaleconomische status en hart- en vaatpatiënten.

3 studies

Er gaan 3 onderzoeken van start, waarvan 2 betrekking hebben op het creëren van veranderingen in de omgeving. Zo onderzoekt Joline Beulens (VUmc) of mensen voor gezondere producten kiezen door aanpassingen in de supermarkt te doen, zoals aanprijzingen en prominente(re) plaatsing. Karien Stronks (AMC) gaat veranderingen in de omgeving van jongeren doorvoeren en onderzoekt of dit gezond gedrag stimuleert. Andrea Evers (Universiteit Leiden) tenslotte gaat onderzoeken of hart- en vaatpatiënten baat hebben bij individuele leefstijl-coaching in combinatie met het belonen van gezond gedrag.

Samenwerking

De Hartstichting draagt 7 miljoen euro bij aan deze investering en ZonMw 0,5 miljoen euro. Binnen dit onderzoeksprogramma werken verschillende partijen samen, waaronder het Voedingscentrum, samenwerkende universiteiten, praktijkinstellingen en bedrijven (onder meer supermarktketen Coop, Albert Heijn, Thnk social enterprise BV en health4people).

Bron: Hartstichting. Over het onderzoek is ook een korte animatiefilm gemaakt.

Gepubliceerd op 26 januari 2017

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.