Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
15 oktober 2011

Zullen we eens gaan vertellen wat écht helpt?

Door: Karine Hoenderdos

De nieuwe Voedselconsumptiepeiling (VCP) is er! Ruim 3.800 Nederlanders hebben, min of meer eerlijk, bijgehouden wat ze dagelijks eten. Je hoopt natuurlijk op een blijde verrassing, maar helaas. Er deugt veel niet aan Neerlands dis.

We eten veel te weinig fruit, groente en vis en krijgen te weinig vezels binnen. Maar 1 tot 14% van de Nederlanders eet genoeg groente! En maar 3-36% haalt de aanbeveling van 2 stuks fruit per dag! Met gevolgen: een deel van de bevolking krijgt te weinig vitamines en mineralen binnen, en dat geldt zelfs voor zulke allemansvrienden als vitamine C en kalium.

Er mist dus een hoop in de Nederlandse voeding. Toch weet ik zeker dat voedingsvoorlichters nu niet in hun handen zullen wrijven en denken: ‘Mooi, we kunnen voortaan van alles meer adviseren. Meer fruit, groenten en vis. Dat is pas een leuke, positieve boodschap!’ Welnee, was het maar waar. De voedingsvoorlichters zullen zorgelijk kijken, het vermanende vingertje heffen en de Nederlanders aanmanen dat ze toch vooral minder vet moeten eten, en dan vooral minder verzadigd vet. Want -o help!- uit de VCP komt ook dat de gemiddelde Nederlander meer dan 35 en% vet binnenkrijgt en meer dan 10 en% verzadigd vet. Ik zie de nieuwe anti-vetcampagnes al weer voor me.

Terwijl absoluut niet is bewezen dat veel vet in de voeding ongezond is. In de zo geprezen Kretenzer mediterrane voeding was men scheutig met olie. En wie vet inruilt voor koolhydraten, ziet zijn cholesterolwaarden helemaal niet verbeteren. Aan de andere kant is wel allang bewezen dat groenten en fruit gezond zijn. Sterker nog, het RIVM berekende in 2004 al dat het veel efficiënter is om groenten en fruit te promoten dan om verzadigd vet te ontraden. In het rapport ”Ons eten gemeten” staat het zwart op wit. Meer groenten en fruit scheelt 5.000 sterfgevallen aan hart- en vaatziekten per jaar. Meer vis scheelt 4.500 sterfgevallen. Minder verzadigd vet scheelt ‘slechts’ 1.000 sterfgevallen. De keuze lijkt me snel gemaakt. Laten we ons richten op de meest effectieve maatregelen. Een kind zal snappen dat wie meer groenten en fruit en vis eet, vanzelf ook minder (vet) vlees, snacks, snoep en koek eet. En dus minder calorieën binnenkrijgt, en vanzelf meer kalium, vitamine C, foliumzuur en visvetzuren. Een stuk of 8 vliegen in 1 klap.

Tijd voor een voorlichtingsrevolutie. Diëtisten lappen de vetboodschap vanaf nu aan hun hooggehakte laars. We reppen niet meer over het bestuderen van etiketten op verpakkingen en het “Ik Kies Bewust” logo. We brengen geen negatieve boodschappen meer, maar houden het uitsluitend positief en simpel. Eet meer!

Eet meer groenten en fruit. Eet meer vis. Dát zijn de boodschappen waar de Nederlanders nu echt behoefte aan hebben om hun tekorten op te heffen en de balans in de voeding te verbeteren. En natuurlijk mag de industrie intussen nog wat doorknutselen aan het gehalte omega 3 vetten, verzadigd vet, suiker en natrium in de producten. Maar we vermoeien de consument niet langer met dat geknutsel en die onbegrijpelijke taal over voedingsstoffen. We houden het simpel. We houden het leuk. We kiezen uitsluitend nog voor de meest effectieve boodschap. Of… durven jullie dat niet?


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten