Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
14 mei 2012

Zuivel belangrijk in energie-beperkt dieet

Door: Angela

melk

‘Zuivel vermijden als je wilt afvallen, is een heel slecht idee. Zuivel laat namelijk gunstige effecten zien op gewichtsverlies.’ Dit stelde prof.dr. Arne Astrup van de Universiteit van Kopenhagen tijdens het symposium “Obesity and food in Europe, the policy challenge”. Dit werd op 9 en 10 mei in Brussel georganiseerd door de Nederlandse en Franse zuivelorganisaties.

Astrup onderbouwde zijn beweringen met een recente meta-analyse van studies naar het effect van zuivel op gewichtsverlies. Zuivel laat vooral in combinatie met een energiebeperkt dieet een gunstig effect zien. Een hoge zuivelconsumptie gaat gepaard met een significant hoger gewichtsverlies dan een lage zuivelconsumptie. Vooral het lichaamsvet neemt meer af, terwijl de vetvrije massa juist meer toeneemt.

Volgens Astrup is niet meer zuivel nodig dan momenteel al wordt aanbevolen; het probleem is juist dat de aanbeveling niet altijd wordt gehaald. In eerder onderzoek heeft hij laten zien dat calcium de vetuitscheiding vergroot. Een toename van de calciuminname uit zuivel met 1200 mg per dag  resulteert in een hogere vetuitscheiding van 5,2 gram per dag. Astrup: ‘Op jaarbasis betekent dat een 1,5 à 2 kg lager lichaamsgewicht.’ Toch denkt hij dat het gunstige effect van zuivel vooral schuilt in de eiwitten, die een hoge verzadiging geven en gunstig zijn voor de vetvrije massa. Hij adviseert voldoende eiwitten in elke maaltijd.    


J Heitlager, , 29 mei 2012:
"Over het algemeen kun je zeggen dat er veel calcium zit in: peulvruchten, soja en sojaproducten, noten, groenten, volle granen en gedroogd fruit.

Melk en melkproducten (yoghurt, kaas enzovoort) bevatten veel fosfor. Hierdoor wordt calcium erg slecht opgenomen. Uiteindelijk leveren deze producten dus geen extra calcium op."
Bron: http://www.kruidenvrouwtje.nl/mineralen/calcium.htm

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten