Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
16 juni 2016

Weinig eiwit en veel suiker in maaltijdvervangers

Door: Angela

Weinig eiwit en veel suiker in maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers als afvalrepen en -shakes zijn volgens de Consumentenbond niet uitgebalanceerd: ze bevatten vaak weinig eiwit, vezels en gezonde vetten en juist veel suiker. De hoeveelheid vitaminen en mineralen is wel in orde. Dit blijkt uit onderzoek van 31 maaltijdvervangers, gepubliceerd in de Gezondgids van juni 2016.

Onvoldoende eiwit

Eiwit is het meest cruciale ingrediënt van een maaltijdvervanger, want het verzadigt meer dan koolhydraten en vetten, en het beperkt het verlies aan spierweefsel. De consumentenbond liet het eiwitgehalte bepalen in een laboratorium. Slechts 7 maaltijdvervangers bleken voldoende eiwit te bevatten: minimaal 20 gram per maaltijd. Volgens de Europese voedselautoriteit EFSA is voor maaltijdvervangers 75 gram eiwit per dag de optimale hoeveelheid.

Suikerbommen

Volgens de Consumentenbond zijn veel maaltijdvervangers suikerbommen. Zo levert een drinkmaaltijd van Weight Care (330 ml)  meer suiker dan een glas cola. En 2 Slank Maaltijdrepen van Lucovitaal (gelijk aan een maaltijd) bevatten meer suiker dan één Snickers. De shake van Cambridge 500 levert nog geen gram vezel per maaltijd. Alleen de Low Calorie Meal van Body & Fitshop is uitgebalanceerd. Deze “maaltijd” bevat nauwelijks suiker en veel eiwit en vezels en is met €0,84 ook een van de goedkoopste uit de test.

Bron: Consumentenbond


Mimi Van Meir, diëtist, 21 juni 2016:
Het nieuwe voedingsgamma Body2Win.com heeft naast de 'cognitieve coaching' waar de cliënten gezonder leren denken (en als gevolg gezonder handelen) heeft een uniek en lekker gamma vervang-maaltijden met hoogwaardige eiwitten en max 5 g koolhydraten per maaltijden. Deze soort maaltijden zouden enkel onder toezicht van een diëtist en of arts mogen verspreid worden. Niet zomaa r verkocht in retail. Dat kan zeer ongezonde toestanden geven.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten