Skip navigation and go to main content
(uitsluitend bedoeld voor professionals)
Het slikken van hoge doses vitamine C kan de bloeddruk wat verlagen. Dat is de conclusie uit de studie aan de John Hopkins Universiteit in de Verenigde Staten (VS). Het is gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.
De wetenschappers namen in een meta-analyse 29 onderzoeken naar de invloed van vitamine C op de bloeddruk onder de loep. Ze concluderen dat een dagelijkse inname van 500 mg vitamine C op korte termijn de bloeddruk met 3,84 mmHG kan verlagen en bij mensen met hypertensie met 5 mm HG. Ter vergelijking: bloeddrukverlagende medicatie zorgen meestal voor een verlaging van 10 mmHg. In de VS is de ADH voor vitamine C 90 mg, hoger dus dan de aanbevolen hoeveelheid van70 mg in Nederland.
Edgar Miller, een van de onderzoekers: ‘Ondanks deze kleine positieve invloed op de bloeddruk, toont geen van de bestudeerde onderzoeken aan dat vitamine C de incidentie van hart- en vaatziekten verlaagt. Wat betreft vitamine C zijn we er dus ook met deze studie nog niet uit.’
Bron: sciencedaily
Belangrijk blijft dat mensen hun gezonde verstand niet verge...
JokeGeachte heer Vandewoude, De behandeling voor het vermindere...
TMJ@ Marion: neem contact op met het ministerie zou ik zeggen. ...
ReinaKan ik hier als lesgevende Zorg & Welzijn op het VMBO met ee...
Marion