Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
08 februari 2016

Vis eten goed tegen dementie bij mensen met aanleg

Door: Reina

Vis eten goed tegen dementie bij mensen met aanleg

Minstens 1 maal per week vis op het menu verlaagt bij mensen met aanleg het risico op de ziekte van Alzaheimer en dementie-gerelateerde aandoeningen. Dat stellen onderzoekers in het Journal of American Medical Association (JAMA).

Alleen bij dragers van het APOE-ε4 gen

Sinds 1997 worden ouderen uit Chicago en omgeving gevolgd en hun de eetgewoonten en andere leefstijlfactoren in kaart gebracht. Van 286 ouderen zijn na overlijden de hersenen onderzocht op dementie en de ziekte van Alzheimer. Bij ouderen die minstens 1 keer per week vis aten, troffen de onderzoekers minder markers van dementie en de ziekte van Alzheimer aan dan bij de ouderen die minder vis consumeerden. Opvallend genoeg was deze associatie alleen aanwezig bij dragers van het APOE-ε4 gen dat juist leidt tot een hoger risico op het ontwikkelen van Alzheimer en dementie. Bij andere studies is deze associatie echter niet consistent aangetoond. Daarom is het nog te vroeg om vast te stellen dat het eten van vis werkelijk een gunstig effect heeft voor mensen met deze genetische aanleg voor dementie.

Zware metalen

Het is bekend dat je met het eten van meer vis ook hogere concentraties binnenkrijgt van zware metalen, zoals kwik. Een langdurig te hoge inname van zware metalen kan schade toebrengen aan de nieren, de lever, de hersenen en het zenuwstelsel. Inderdaad bleek ook in deze studie dat hoe meer vis de deelnemers aten, hoe hoger de concentraties kwik in de hersenen. Toch lieten deze hogere concentraties geen relatie zien met dementie; een verhoogde inname van kwik had geen nadelige invloed op de hersenen. Over het algemeen wegen de gunstige gezondheidseffecten van het eten van vis op tegen de mogelijk nadelige effecten.

Wel of geen vis eten

In de nieuwe Richtlijnen goede voeding 2015 staat: “Neem 1 portie vis per week, liefst vette vis”. Deze richtlijn is met name gebaseerd op het gunstige effect van vis op hart- en vaatziekten. Er wordt daarin niets gezegd over de invloed op het brein. Volgens de onderzoekers blijft het verstandig om te variëren met de soort vis vanwege de zware metalen. Tonijn, makreel en paling kunnen hogere concentraties zware metalen bevatten, evenals schaal- en schelpdieren, zoals kreeft, wolhandkrab, mosselen, en inktvis.

Bron: WUR


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten