Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
30 november 2015

Verslag congres “Sport & Voeding”

Door: christel

Hardlopen

De juiste balans tussen bewegen en voeding zorgt voor betere sportprestaties, meer kracht, een beter uithoudingsvermogen en sneller herstel na inspanning. Met een gebalanceerde basisvoeding, bestaande uit onder andere groenten, fruit, graanproducten, vlees en zuivel, is het voor iedere sporter mogelijk voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat is de belangrijkste conclusie tijdens het congres “Sport & Voeding”, dat op 20 november door het FrieslandCampina Institute werd georganiseerd.

Sportpiramide

Het draait allereerst om het totale voedingspatroon, aldus sportdiëtisten Esther van Etten en Sita Veenstra (beiden met een eigen voedingsadviesbureau). Dat geldt voor iedere cliënt, op wat voor niveau dan ook en hoe vaak en fanatiek er ook gesport wordt. Veenstra: ‘Een gezonde voeding is altijd de basis. Dat wordt duidelijk in de sportvoedingspiramide. De piramide heeft geen bestaansrecht als die 1e basislaag niet goed is. De 2e laag van de sportvoedingspiramide bestaat uit de sportspecifieke voeding. Dit is de voeding die een sporter voor, tijdens of na de inspanning inneemt, of de voedingsaanpassingen die een sporter doet om maagdarmproblemen te voorkomen. Ook het aanvullen van vocht en/of koolhydraten tijdens de inspanning hoort hierbij. Of vervolgens de 3e laag van de sportvoedingspiramide nodig is, hangt af van het niveau en de doelstelling van de sporter.’ Deze laatste 3e laag bestaat uit voedingsproducten en –supplementen. Van Etten vertelde over een sporter uit haar praktijk die fitter en gespierder wilde worden en 3 keer per week aan krachttraining deed. ‘Hij gebruikte 2 keer per dag een eiwitshake. Voedingsmiddelen uit de 3e laag dus, terwijl hij kan volstaan met de 1e en 2e laag. Extra eiwit in de vorm van een shake is voor de meeste sporters helemaal niet nodig. Er valt vaak nog veel te optimaliseren aan het basisvoedingspatroon. Supplementen zijn hooguit te overwegen als een sporter vegetariër is, twee keer per dag traint of minder dan 24 uur heeft om te herstellen. In andere situaties is het al voldoende om 20 gram eiwit na de krachttraining te nemen.

Eiwit met een hoog leucinegehalte

Naast de juiste verdeling van macro- en micronutriënten is het  moment van voedingsinname bij sporten is erg belangrijk, benadrukte Dr. Lex Verdijk, onderzoeker en docent aan de Universiteit Maastricht. ‘Wanneer je 30 minuten tot een uur na de inspanning een product met eiwit consumeert, heeft dit een optimaal effect op het herstel van je spieren. Dit geldt voornamelijk in het geval van krachtsinspanning.’ Ook Verdijk noemde een advies van 20 gram eiwit na inspanning. Volgens hem is ook het type eiwit van belang: ‘Uit onderzoek blijkt melkeiwit bijvoorbeeld een groter effect te hebben dan soja-eiwit. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het hoge leucinegehalte in melk. Leucine heeft een stimulerend effect op de spiereiwitsynthese.’

Het effect van chocolademelk

De mogelijke rol van zuivelproducten voor herstel na inspanning is regelmatig onderwerp van onderzoek. Daarbij wordt vaak de vergelijking gemaakt met reguliere sportdranken als het gaat om vochtverlies en prestatie. Jan Steijns, Corporate Nutrition Scientist bij FrieslandCampina: ‘Melkeiwitten hebben hoge concentraties van essentiële aminozuren met een hoge verteerbaarheid. Veel onderzoeken laten zien dat melkeiwitten effectief zijn in het stimuleren van spieropbouw. Ook de netto vochtbalans is beter bij melkdranken en melkdranken met toegevoegd natrium dan bij water of een reguliere sportdrank.’ Leuk voorbeeld is chocolademelk. Steijns: ‘Chocolademelk bevat suiker en eiwit en die combinatie zorgt voor een verhoogde eiwitsynthese, minder eiwitafbraak in de spier en in het lichaam, betere prestaties en het aanvullen van de glycogeenvoorraad.’

Het gehele verslag van het congres Sport & Voeding dat op 20 november door het FrieslandCampina Institute werd georganiseerd, is vanaf 2 december te vinden via: www.frieslandcampinainstitute.nl. Hier vind je ook de presentaties en een videoverslag van deze dag.


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten