Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
25 januari 2013

Veel twijfels over de betrouwbaarheid keurmerken

Door: Reina

Senior leest etiket

Een keurmerk heeft slechts voor 33% van de Nederlandse bevolking een meerwaarde. Met name als het gaat om fairtrade of de eigen gezondheid. Voor de overige 67% blijkt dat ze de keurmerken wel zien, maar dat ze er niet mee bezig zijn of zich er niet door aangesproken voelen. Maar vooral twijfelt deze grote meerderheid over de betrouwbaarheid van keurmerken. In deze groep wordt vaker verondersteld dat keurmerken een marketingtruc zijn. Dit staat in het onderzoeksrapport “Kracht van keurmerken” van LEI Wageningen UR.

Een hoge spontane naamsbekendheid hebben de keurmerken Fairtrade/Max Havelaar, Ik Kies Bewust/gezonde keuze/bewuste keuze en EKO/Biologisch. Consumenten vinden het van belang dat keurmerken worden geborgd door een onafhankelijke partij. Keurmerken van commerciële bedrijven genieten minder vertrouwen dan overheidskeurmerken. Fairtrade en Max Havelaar staan bovenaan in de top 5 van de spontaan genoemde keurmerken die overkomen als zeer betrouwbaar. Over Ik Kies Bewust is er veel twijfel bij consumenten. Het staat zowel op plaats 3 van de spontaan als betrouwbaar genoemde keurmerken, maar is tevens het keurmerk dat spontaan het meest wordt genoemd als niet betrouwbaar.

Bron: Lei Wageningen UR

 

Gerelateerd:
‘Het is onterecht en verwarrend dat allerlei pretproducten zo’n vinkje krijgen’, aldus Frans Kok


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten