Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
10 augustus 2016

Vaker foute voedingsreclame voor kinderen

Door: Angela

Vaker foute voedingsreclame voor kinderen

In het voorjaar van 2016 zijn 23 voedingsmiddelenbedrijven in de fout gegaan met reclame gericht op kinderen. Dat is vaker dan in 2015. Opvallend is dat het vaak gaat om reclame voor producten die niet snel als kinderproducten worden gezien, zoals bouillon, kruidenmixen, rookworst, saus en frituurvet. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

Voedingskundige criteria

De reclameregels gelden voor alle voedingsmiddelen. Zo is alle voedingsreclame gericht op kinderen onder de 7 jaar verboden. Voor kinderen van 7 tot 13 jaar mag alleen reclame worden gemaakt voor voedingsmiddelen die aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Het gaat dan om maxima aan calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten.

Oproep voor wetgeving

De “Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding” vindt het onacceptabel dat de voedingsindustrie zich niet houdt aan de eigen afspraken betreffende kindermarketing. Volgens de alliantie onderstreept het onderzoek hun pleidooi dat wetgeving nodig is om kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen uit te bannen. In de alliantie zitten onder meer de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, AJN Jeugdartsen Nederland, de Consumentenbond en de Hartstichting.

Bronnen: FNLI en Consumentenbond


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten