Bij een tekort aan vitamine D is een vitamine D-supplement niet de enige remedie. Ook wekelijks onder de zonnebank laat de vitamine D-spiegel stijgen. Dit blijkt uit een pilotstudie, die de Universiteit van Amsterdam uitvoerde onder 8 patiënten van een verzorgingshuis met een gemiddelde leeftijd van 79 jaar.
Door een wekelijkse behandeling met ultraviolet licht steeg de vitamine D-spiegel in 8 weken tijd van gemiddeld 28,5 nmol/l naar 46,5 nmol/l. Deze laatste waarde benadert de door de Gezondheidsraad als toereikend geachte vitamine D-spiegel van 50 nmol/l voor vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar.
Onderzoeksleider Victor Chel van de Universiteit Amsterdam: ‘Deze manier van behandelen is goedkoper dan het toedienen van vitamine D-preparaten. Daarnaast helpt deze behandeling het aantal medicijnen te beperken dat bejaarden als gevolg van verschillende aandoeningen slikken.’
Bron: Sunlight Research Forum
We zijn zo langzaam nog niet!!!!
wiekIn Ziekenhuis Rivierenland Tiel maken we ook al jaren gebrui...
AnkeGoed te horen dat het VUMC nu ook deze service verleend aan ...
CoraLijkt me superhandig, nu nog een smartphone...
Elisa