Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
29 augustus 2016

Suikerzoete lobby

Door: Karine

Karine Hoenderdos

Elk jaar gaat er 21 miljoen euro naar toe: de suikerlobby van de voedingsmiddelenindustrie. De lobbyisten willen door hun inspanningen voorkomen dat er een suikertaks komt, of dat er strengere regels komen voor etiketteren of het toevoegen van suiker aan producten. Daarnaast worden miljarden euro’s besteed aan campagnes om suikerrijke voedingsmiddelen en dranken te promoten. Verder wordt wetenschappelijk onderzoek gesponsord en worden handelsverdragen met de Verenigde Staten omarmd, omdat die Europese regelgeving ondermijnen. Dat meldt een zeer kritisch rapport van Corporate European Observatory.

Dat is nieuws waar je een bittere smaak van in de mond krijgt. Tenminste, ik wel. Om te beginnen vermoed ik dat de suikerboys niet de enige lobbyisten zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan melkmeisjes en margarinemannen.

Maar ik vraag me vooral af: in hoeverre wordt onze beroepsgroep beïnvloed door deze lobbyisten? Slikken we niet elk wetenschappelijk artikel teveel voor zoete koek? Moeten we niet vaker kritisch kijken naar afzenders, sponsors en financiers? Kunnen we beter geen folders van fabrikanten of Vinkje-afzenders in onze spreekkamer gebruiken? Moeten we het nieuws van het Kenniscentrum suiker & voeding sowieso niet meer lezen? En: moeten we onze klanten vertellen over dit lobby-spel en de verwarrende informatie die ze daarom krijgen voorgeschoteld?

Laatst interviewde ik een wetenschapper van Wageningen. Hij zei: ‘Het is vrijwel onmogelijk om zonder privaat geld nog onderzoek te financieren’. En: ‘Grote bedrijven zoals Unilever brengen niets naar buiten als het niet past binnen de PR van hun bedrijf.’ Stevige taal!

Het is zaak alert te blijven en je niet te laten inpakken door zoete woordjes. Dat proberen we hier bij Nieuws voor diëtisten ook. Om te beginnen door zeer goed op de hoogte te blijven van wat er speelt in de markt (dus ook weten wat er te koop is en wat de consumententrends zijn). Ten tweede door kritisch te zijn en te blijven op alle informatie die je krijgt voorgeschoteld. En ten derde door ook je cliënten zo ‘op te voeden’ dat ze marketing- en lobbytaal leren doorzien.

Of denken jullie dat het allemaal wel meevalt?


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten