Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
10 maart 2017

Sterk bewerkte voedingsmiddelen maken voeding ongezond

Door: Angela

Sterk bewerkte voedingsmiddelen maken voeding ongezond

Minderen met sterk bewerkte voedingsmiddelen is een effectieve manier om je voeding gezonder te maken. Dat concluderen onderzoekers op basis van voedselconsumptieonderzoek onder ruim 9.000 Amerikanen. Hoe hoger het aandeel van sterk bewerkte voedingsmiddelen, des te ongezonder de samenstelling van de voeding. De hoeveelheid vitamines, mineralen, vezels en eiwit neemt af door deze zogenoemde ultra-bewerkte voedingsmiddelen, terwijl de hoeveelheid verzadigd vet en toegevoegde suikers toeneemt.

Merendeel calorieën uit sterk bewerkt voedsel

Amerikanen krijgen gemiddeld bijna 60% van alle calorieën binnen uit sterk bewerkte voedingsmiddelen als frisdrank, pizza, koek, gebak, snacks en kant-en-klaarmaaltijden. Slechts 30% van de calorieën is afkomstig van onbewerkte en minimaal bewerkte voedingsmiddelen als groenten, fruit, volkoren graanproducten, vers vlees, verse vis, ongezoete zuivel en eieren. De overige 10% wordt geleverd door bewerkte voedingsmiddelen als kaas, vleeswaren, gezouten noten en culinaire ingrediënten als olie, bereidingsvet en suiker.

Indeling voedingsmiddelen

Bij de indeling van voedingsmiddelen hebben de onderzoekers gebruik gemaakt van NOVA, een systeem gebaseerd op de mate van industriële bewerking. Opvallend is dat versgeperst vruchtensap in deze indeling onder onbewerkte producten valt en margarine onder ultra-bewerkte voedingsmiddelen. Boter is ingedeeld bij culinaire ingrediënten, die nodig zijn om voedsel te bereiden. NOVA is ontwikkeld in samenwerking met de World Public Health Nutrition Association. Deze indeling is ook gebruikt in het PAHO/WHO rapport “Ultra-processed food and drink products in Latin America: Trends, inmpact on obesity, policy implications” uit 2015.    

Bron: Population Health Metrics


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten