Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
13 juni 2012

Sociale druk

Door: Karine

Ken je Hyves nog? Nog maar kort geleden was driekwart van de Nederlanders daar actief. Nu hoor je er niemand meer over. Accounts leiden een slapend bestaan of worden opgeheven. Wat rest, is een handvol basisscholieren, die er hun online spelletjes spelen.

Nee, dan Twitter! Op Twitter hoor je al het nieuws, daar kun je bijblijven. En als diëtist moest je minstens een twitteraccount hebben om zo nieuwe klanten binnen te hengelen. Twitter is het helemaal!

Maar... inmiddels hengelt half Nederland op Twitter en is er een overkill aan veelal onbeduidende berichtjes, elke minuut van de dag weer. Alleen het volgen is al een dagtaak, laat staan dat je nog reageert of reacties krijgt. Bovendien rukken de pubers op, die Twitter als een continue sms-stroom gebruiken. Twitter is ver over zijn hoogtepunt heen, durf ik wel te voorspellen.

Er is natuurlijk nog Linkedin. Dat virtuele visitekaartje op internet is nuttig, maar slaapverwekkend saai. En dat sommige mensen hun twitter koppelen aan Linkedin maakt het er niet beter op.

Facebook dan? Het groeit en groeit en is behoorlijk verslavend. Vind ik dan. Het is strelend om 'vind ik leuks' te scoren bij een mooie foto. Het is ook geinig om bijdehante reacties te plaatsen of om een soort online dagboek te maken van je prikbord. Net zoals het slim is om daar een pagina te maken over je bedrijf, of jezelf te laten zien als deskundige op het gebied van voeding. Maar... ook Facebook gaat straks voorbij. Mensen krijgen genoeg van de tijd die het kost, of ze worden kriegel van hun gebrek aan privacy of de vele advertenties. En ja, ik zal ook wel afkicken van mijn verslaving.

En dan? Komen er nieuw sociale media die onze aandacht opeisen? Of ... gaan we heel misschien weer terug naar af? Misschien maken we wel echte afspraken, met echte mensen. Hebben we weer de rust om een boek te lezen, of een film te kijken zonder een half oog op het twittercommentaar ernaast.

Ja, ik ben twittermoe. En Facebookverslaafd. Zijn de sociale media nu echt zo belangrijk als we denken?


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten