Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
05 november 2012

Slaaptekort beïnvloedt energiebalans

Door: Angela

“Hoeveel uur bent u gewend te slapen?” Als het aan onderzoekers van The Pennsylvania State University ligt, gaan diëtisten deze vraag stellen aan cliënten met overgewicht. In een literatuurstudie hebben zij namelijk een verband gevonden tussen slaapduur en obesitas. Het onderzoek is gepubliceerd in Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Minder dan 6 uur slaap per nacht kan al nadelige effecten hebben op de energiebalans. De regulering van honger- en verzadigingshormonen raakt verstoord: het gehalte aan ghreline – het hongeropwekkende hormoon - neemt toe terwijl het gehalte aan het verzadigingshormoon leptine afneemt. Deze combinatie kan de energie-inname verhogen. Volgens de literatuurstudie heeft een slaaptekort niet veel invloed op het energieverbruik, al zijn er aanvullende nauwkeurigere methoden nodig om subtiele veranderingen te meten.

Volgens de onderzoekers is gewichtsverlies in combinatie met slaaptekort nadelig voor de lichaamssamenstelling, omdat dan het spierweefsel relatief meer afneemt. De onderzoekers adviseren daarom een regelmatig slaappatroon bij gewichtsbeheersing.

Bron: ScienceDaily


Meijke van Herwijnen, , 06 november 2012:
Er is een tijdje geleden al aangetoond dat cellen meer insulineresistentie vertonen als je te weinig slaapt. Dat draagt ook bij aan meer vetopslag(vooral rond het middel), meer snoeplust en minder energie.
Ik denk dat de meeste dietisten al weten dat ze bij overgewicht veel meer moeten doen dan voedingsadvies geven.
maria claessen, , 06 november 2012:
maar zo zielig voor mij een slechtslaper, ga wel vroeg naar mijn mandje maar ja....

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten