Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
04 november 2016

Schijf van Vijf verwarrend voor mensen met diabetes

Door: Angela

Schijf van Vijf verwarrend voor mensen met diabetes

De Voedingsrichtlijn Diabetes van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) adviseert minder koolhydraten voor mensen met diabetes dan de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Ook de adviezen over melk en kaas zijn anders: volle zuivel wordt niet afgeraden voor mensen met diabetes. De Schijf van Vijf en de schema’s die daarbij horen, kunnen daardoor verwarrend zijn voor mensen met diabetes. Dat stelt de NDF in een annex (bijlage) die hoort bij de Voedingsrichtlijn diabetes. Deze annex heeft de vorm van een FAQ voor professionals en een FAQ voor mensen met diabetes. Aanleiding voor het uitbrengen van de annex was het feit dat de verschillen tussen de richtlijnen vragen oproepen bij diabeteszorgverleners en mensen met diabetes.

Minder koolhydraten

Zowel de Voedingsrichtlijn Diabetes als de Richtlijnen goede voeding bevelen het mediterraan voedingspatroon en een vegetarisch voedingspatroon aan als gezonde voedingspatronen. Daarnaast adviseert de diabetesrichtlijn, anders dan de Richtlijnen goede voeding 2015 en de nieuwe Schijf van Vijf, ook een laagkoolhydraat tot een gematigd koolhydraatbeperkt en een laagglykemisch voedingspatroon aan bij diabetes. Hierbij is de kwaliteit van de koolhydraten en vetten belangrijker dan de hoeveelheid. In de FAQ voor mensen met diabetes staat daarover: ‘Je kunt de hoeveelheden van bijvoorbeeld brood, rijst en aardappelen die in de Schijf van Vijf worden aangeraden beter niet strikt gebruiken als je diabetes hebt.’

Ook volle zuivel bij afvallen

Een vraag die volgens de NDF vaak gesteld wordt is: ‘Welke zuivelproducten kan ik aan mensen met diabetes adviseren – mager, halfvol of vol?’. Anders dan de Schijf van Vijf ontraadt de NDF volle zuivel niet. ‘In melk en melkproducten zitten stoffen die helpen om diabetes te voorkomen. Alle zuivelproducten zonder toegevoegd suiker kunnen worden aangeraden aan mensen met diabetes’, aldus de FAQ voor mensen met diabetes. Zelfs mensen met diabetes die willen afvallen, kunnen volgens de NDF kiezen voor volle melkproducten en volvette kaas. In de FAQ voor professionals staat: ‘Magere en halfvolle zuivelproducten bevatten minder calorieën dan volle zuivel. In de praktijk blijkt volvette zuivel meer verzadigend te zijn, waardoor de totale energie-inname in de praktijk vaak eerder lager dan hoger is.’

Diabetesspecifiek

De NDF heeft wel een verklaring voor de verschillen in aanbevelingen. De diabetesrichtlijn is specifiek gericht op mensen met diabetes of een hoog risico daarop, terwijl de Schijf van Vijf en de Richtlijnen goede voeding zijn gericht op de algemene bevolking. Voor advisering aan mensen met diabetes is de Voedingsrichtlijn Diabetes de aangewezen richtlijn. Bij onderwerpen waarover geen diabetesspecifieke voedingsadviezen bestaan, kunnen de Richtlijnen goede voeding 2015 gevolgd worden, aldus de NDF.

Bron: Diabetes Fonds


Leony Roobeek, ortho dietist, 15 november 2016:
Oei Ulko, dan moet je Hanno Pijl even googelen... volgens de modernste inzichten moeten we echt meer naar snel opneembare koolhydraten kijken en de gezonde vetten en laten we de calorieën voor wat ze zijn. je kunt zwaarder worden van 900 kcal aan voornamelijk snelle koolhydraten en afvallen van 1400 kcal met meer eiwit en gezond vet maar zonder snelle koolhydraten.
Ulko Huizinga, Lijfstijlcoach/personal trainer, 14 november 2016:
Goedemorgen,

Wees dan wel duidelijk of 't hier gaat om diabetes 1 of 2, diabetes 2 heeft namelijk niet zo zeer met suikers te maken maar meer met de calorie inname.(diabetes 2 wordt veroorzaakt door overgewicht)

Mvg, Ulko
muriel langedijk, dietist, 13 november 2016:
Is de schijf van vijf niet in principe voor de 'gezonde nederlander' en moet er individueel worden aangepast bij ziekte? Hoewel eigenlijk ook wordt gezegd dat een diabeet gezond moet eten volgens de schijf van vijf... bij KH- dus niet eigenlijk.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten