Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
02 maart 2016

Ruim baan voor peulvruchten

Door: Mary

peulvruchten

Nederlanders eten gemiddeld 1 gram peulvruchten per persoon per dag. Het is duidelijk dat dit niet overeenkomt met het nieuwe Gezondheidsraadsadvies een keer in de week peulvruchten te eten, zelfs al staat er bij dat advies geen hoeveelheid. Om de peulvruchtenconsumptie  te stimuleren zijn tal van initiatieven opgestart. Een daarvan is het nieuwe platform www.peulvruchten.nl dat op 29 februari online ging.

Voordelen peulvruchten

Het heeft voordelen als Nederlanders meer peulvruchten gaan eten. Op de eerste plaats vanwege de gezondheidsvoordelen van peulvruchten. Ze hebben immers een hoge voedingswaarde: veel vezels, veel eiwitten en veel mineralen als ijzer, calcium en kalium. Op de tweede plaats leveren peulvruchten plantaardige eiwitten, die duurzaam worden geproduceerd Voor de productie van peulvruchteneiwit is bijvoorbeeld veel minder water nodig dan voor productie van dierlijk eiwit (361 liter per kilo versus ca. 1500 liter per kilo). Ook zijn verrassend weinig gewasbeschermingsmiddelen nodig voor de groei van peulvruchten. Dit alles werd duidelijk tijdens een bijeenkomst voor journalisten en foodbloggers op 29 februari in Den Haag, waar zowel Feunekes van het Voedingscentrum als Stobbs van de USA Dry Pea and Lentils Organisation sprak. Maar het belangrijkste pleidooi kwam misschien wel van Luc Kusters, chefkok van Bolenius in Amsterdam. Hij vind dat peulvruchten vooral culinair in de schijnwerpers moeten worden gezet. Alleen als mensen lekkere recepten kunnen bereiden met peulvruchten, zullen ze deze op het menu gaan zetten.

Wil je zelf meer achtergrondinformatie over peulvruchten of mensen de weg wijzen in de wereld van de peulvrucht, dan is het platform www.peulvruchten.nl een goed uitgangspunt. Je vindt er achtergrondinformatie over peulvruchten, uitleg van verschillende soorten en natuurlijk recepten.  


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten