Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
02 februari 2017

Relatie tussen suiker en overgewicht niet bewezen

Door: Angela

Relatie tussen suiker en overgewicht niet bewezen

Sinds 2015 adviseert de WHO maximaal 10 (en liefst 5) energie% suikers. Het is een misverstand dat dit vanwege een relatie met lichaamsgewicht is. Het maximum is opgesteld omdat suikers de kans op cariës vergroten. Ook de Gezondheidsraad (in de Richtlijnen goede voeding) en EFSA (in de Dietary Reference Value fors for carbohydrates and dietary fiber) vinden geen consistent bewijs voor een relatie tussen de inname van mono- en disachariden en het lichaamsgewicht. Alleen voor suikerhoudende dranken is die relatie wel overtuigend aangetoond. Dit kwam uitgebreid aan bod tijdens de NVVL Rond-de-tafelsessie “Minder suiker: hoe-zo?” op 26 februari in Maarssen.

Inname van suikers is stabiel

Ook in Nederland is er geen relatie aangetoond tussen de inname van suikers en de toename van overgewicht. In de afgelopen decennia is overgewicht in Nederland toegenomen, maar de inname van suikers is stabiel gebleven. In Nederland krijgen we gemiddeld 122 gram suikers per dag binnen. Vanaf de eerste Voedselconsumptiepeiling in 1987 leveren suikers gemiddeld 22 energie% per dag. Het gaat dan om alle mono- en disachariden, zowel die van nature in voedingsmiddelen zitten (zoals in fruit en zuivel), als die zijn toegevoegd. Iets meer dan de helft van alle suikers zijn toegevoegde suikers: gemiddeld 12 energie%. Belangrijke bronnen van suikers in de Nederlandse voeding zijn frisdrank, zuivelproducten, koek en gebak, fruit en vruchtensappen.

Verwarring bij consumenten

Er bestaat bij consumenten nog veel onduidelijkheid over suikers. Veel mensen maken zich druk om “verborgen” suikers in bijvoorbeeld vleeswaren en ketchup, terwijl die marginaal bijdragen aan de suikerinname. Het gaat om slechts 4 gram per dag, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen UR. Ook vervangen veel consumenten gewone suiker door “natuurlijke” suikers als honing, kokosbloesemsuiker en dadels met het idee dat die veel gezonder zijn. Sommige aanwezigen zien liever dat suiker niet wordt vervangen, maar stapsgewijs wordt verlaagd, net als bij zoutreductie. Duidelijk is in ieder geval wel dat fabrikanten niet zomaar overal suiker uit kunnen halen. Suiker is niet alleen nodig voor de smaak, maar heeft ook invloed op de structuur en houdbaarheid. 


Angela Severs, redacteur Nieuws voor diëtisten, 10 februari 2017:
Je hebt helemaal gelijk, Marie-José! Het moet 122 gram suikers per dag zijn; de 1 was weggevallen. Dank voor het doorgeven; we hebben het inmiddels aangepast. Fijn zo'n oplettende lezer die niet alles voor zoete koek aanneemt :-)
Marie-José Torenvliet-Schoop, Klaaswaal, 09 februari 2017:
Ik geloof hier niks van: 22 gram gemiddeld per dag! Ik heb weleens een globale meting gedaan bij mijn kinderen, die echt verantwoord eten en die zitten zo op 60 tot 80 gram per dag. Ga maar na wat alleen al zuivel en fruit levert en zoet beleg? Volgens aanbeveling mits ongezoet of weinig gezoet: minimaal 55 gram. Dan laat ik voor het gemak toetjes, gezoete drankjes en snoep weg. Om maar niet over de uitspatdagen te spreken: taart, een ijsje, iets meer snoepjes dan normaal en een enkele keer cola. En nee, inderdaad, alten we alsjeblieft die verborgen suikers niet de schuld geven.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten