Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
13 januari 2016

Onderzoek naar effect beweging op leerprestaties

Door: Angela

Onderzoek naar effect beweging op leerprestaties

Sommige basisscholen experimenteren met een combinatie van leren en bewegen. Uit eerste onderzoeken blijkt dat dit goed is voor de leerprestaties. Maar welke vorm van beweging is het beste: matig tot intensief bewegen of complexe bewegingen waarbij je moet nadenken? Dat wordt momenteel onderzocht op 24 basisscholen. De resultaten, onder andere van MRI-scans, worden verwacht in 2018.

Beter rekenen en spellen

Het onderzoek is een vervolg op het experiment “Fit&Vaardig op school”. Het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen hebben dit uitgevoerd onder 80 kinderen van 8-12 jaar uit groep 4 en 5. De conclusie: basisscholieren die 3 keer per week een half uur bewegend taal- en rekenles krijgen, kunnen beter rekenen en spellen. Na 2 jaar boekten ze een leerwinst van 5 maanden. De onderzoekers denken dat de leerprestaties verbeteren doordat beweging de vorming van verbindingen in de hersenen stimuleert.

Bron: PO-raad special


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten