Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
24 maart 2017

Onderbouwing voor koolhydraatbeperkt dieet bij diabetes

Door: Angela

Onderbouwing voor koolhydraatbeperkt dieet bij diabetes

Een koolhydraatbeperkt dieet is effectief bij diabetes mellitus type 2. Het gewichtsverlies is hoger dan bij een vetarm dieet en diabetesmedicatie kan significant worden verminderd of zelfs gestopt. Patiënten ervaren minder stress bij de diabetesbehandeling en dipjes tussen maaltijden komen minder vaak voor. Dit blijkt uit een review van interventiestudies, gepubliceerd in Proceedings of the Nutrition Society.

Diëtist nodig

Volgens de auteurs zouden koolhydraatbeperkte diëten moeten worden opgenomen in richtlijnen voor de behandeling van diabetes. In Nederland is dat overigens al gedaan in de NDF Voedingsrichtlijn diabetes 2015. Het dieet wordt bij voorkeur onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist uitgevoerd, waarbij de medicijnbehoefte goed in de gaten wordt gehouden.

HbA1c daalt

Bij een koolhydraatbeperkt dieet met maximaal 120 gram koolhydraten per dag daalt de HbA1c-waarde met gemiddeld 0,9%. Hoe strenger de koolhydraatbeperking, hoe sterker de daling van de HbA1c-waarde. De grootste daling van 2,2% trad op bij een koolhydraatbeperking van 30 gram per dag.

Meer gewichtsverlies

Een koolhydraatbeperkt dieet gaat verder gepaard met gemiddeld 4,7 kg gewichtsverlies in 2 jaar tijd en dat is significant meer dan de 2,9 kg bij een vetbeperkt dieet. Het vetprofiel in het bloed verbeterde in een koolhydraatbeperkt dieet, ondanks een toename van het vetgehalte van de voeding. Zo daalde het triglyceridegehalte en steeg het HDL-cholesterolgehalte bij een dieet met 58% vet en 14% koolhydraten, vergeleken met een dieet met 30% vet en 53% koolhydraten.

Bron: London Metropolitan University


Tom Coumans, Diëtist, 30 maart 2017:
Beste F Brouns,

Ik ben erg benieuwd naar je mening over alle mensen met een verhoogde buikomvang (visceraal vet =/= insulineresistentie =/= TNF-a/Interleukine-6 overproductie) die per definitie baat hebben bij een koolhydraatbeperking. Deze hebben niet de classificatie voor diabeet, maar wel verhoogd c-peptiden omdat het lichaam extra insuline aanmaakt. Hierdoor een flinke hormonale disbalans en krijgen vaak overgewicht. Wel of niet diabeten dus?

Ik ben het eens dat sporten een prima manier is om 1. insulinegevoeligheid te bevorderen 2. spiermassa op te bouwen en dus de REE.

Daarbij is het inderdaad slim om de suikerinname te verminderen en dat te vervangen door vetten. Maar "gezonde" vetsoorten zoals plantaardige vetten en oliën? De echte "slechte" vetten zijn industrieel vervaardigde transvetten. Dierlijke verzadigde vetten hebben een slechte naam maar zijn niet meteen de reden voor hart- en vaatziekten. Zo zijn er diverse meta analyses en systematic reviews die aangeven dat verzadigd vet niet de directe oorzaak hoeft te zijn voor cardiovasculaire ziekten (Pubmed ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26268692). Om artherosclerose te bepalen zou het mooi zijn als we niet alleen een LDL bepaling doen, maar ook kijken naar de ApoB ratio. Zo schreef Ryoo al in 2016 (Pubmed ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26118305) dat Apo-A/Apo-B ratio een directe correlatie hebben met het risico op artherosclerose. De literatuur staat er vol mee, toch wordt er weinig mee gedaan.

Combineer visceraal vet met een lichte insulineresistentie maar flinke leptineresistentie en de hierbij horende problematiek (minder aanmaak dopamine omdat tyrosine niet door de bloed-hersenbarriere kan wegens insulineresistentie) en je hebt een hoop ongelukkige mensen die uiteindelijk de classificatie diabeet krijgen als ze niet meer voldoende lichaamseigen insuline kunnen aanmaken. Die groep kan je voor zijn, dit kan – potentieel – een hoop geld schelen in de toekomst.

Hoe kun je die voor zijn? Zoals je aangeeft; snelle suikers minderen en sporten. Maar zolang verzadigd vet een slechte naam heeft die het niet hoort te hebben, en wij diabeten met louter statines behandelen om chronisch hoog cholesterol voor te zijn (levervetting staat samen met visceraal en hierdoor hogere productie cholesterol), zal er niks veranderen in de markt. 0% vet producten zijn het devies en verzadigd vet wordt geweerd uit de voeding, waardoor koolhydraten minderen een vervelende taak is.

“In hyperlipidaemic patients, the amount of visceral fat correlates with cholesterol synthesis; the use of ultrasonographic detection of abdominal adiposity allows a better characterization of cholesterol pathway, potentially useful for a tailored therapeutic approach. (Pubmed ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21793822).
T. vass, dietist, 30 maart 2017:
Ik heb moeite met de grotere hoeveelheid vet(vv). Ik geef tevens hartrevalidatie voorlichting.
Erg verwarrend als een hartpatiënt met diabetes dus extra (verzadigd)vet moet gaan eten.??
Ellen Govers, Voorzitter KDOO, dietist, 28 maart 2017:
De NDF richtlijn is niet voor niets herzien en de aanbevolen hoeveelheid koolhydraten naar beneden bijgesteld. Mensen met diabetes knappen heel erg op van een koolhydraatbeperking. Niet alleen mensen met type 2 diabetes zijn insuline resistent. Ook mensen met te veel buikvet die hoog cholesterol,hoge bloeddruk,jicht, slaapapneu of artrose, maar ook mensen met Alzheimer (wordt type 3 diabetes genoemd) hebben zijn in de meeste gevallen insuline resistent. Er zijn mensen die al insuline resistent zijn bij een BMI van 23 kg/m2. Dat is al beschreven in de CARDIA studie. Al deze mensen hebben baat bij een koolhydraatbeperkt dieet, want dat is vaak de enige manier waarop zij kunnen afvallen. De hierboven aangehaalde studie bevestigt wat veel dietisten al lang weten: een koolhydraatbeperking werkt en is maatwerk, werk voor een dietist. En niet iets dat je van een low carb website kunt plukken en dan is het probleem opgelost. Want met afvallen alleen ben je er niet. Er is op andere terreinen die met eetgedrag te maken hebben ook nog heel veel waar patienten aan moeten werken. Ik ben het met Fred Brouns eens dat ook de verdere samenstelling van de voeding belangrijk is. Er zijn overigens geen studies die aantonen dat een koolhydraatinname lager dan 50 gram schadelijk is: dit is echt per persoon verschillend. Daarom is het maatwerk en eigenlijk alleen iets voor daarin gespecialiseerde dietisten. Iedere patient is anders: hoe hij/zij reageert op de behandeling, wat de resultaten zijn, of er minder medicatie nodig is.Er speelt altijd zoveel meer mee.Insulineresistentie, dat wil zeggen hoe snel je dat ontwikkelt, is ook in zekere zin erfelijk. Overigens is er al lang een richtlijn over hoeveel koolhydraten je zou moeten voorschrijven: Govers E, Slof E, Verkoelen H, Ten
Hoor-Aukema NM, KDOO (2015) Guideline for the
Management of Insulin Resistance. Int J Endocrinol
Metab Disord 1(4): doi http://dx.doi.org/10.16966/2380-
548X.115
Fred Brouns, Prof Dr, 27 maart 2017:
Deze berichtgeving gaat over een beperkt koolhydraat dieet bij DIABETES.
Dat Patiënten met diabetes met koolhydraatbeperking een betere regulatie van hun bloedglucose en het optreden van hyperglykemische episoden kunnen vermijden in duidelijk en wordt door deze metanalyse ook bevestigd.

Wat wel nodig is, is een duidelijke definitie van wat koolhydraat beperking is dan wel wat een laag koolhydraat-hoog vet dieet is. Ik mis deze nuancering in deze berichtgeving

Er is een hype gaande m.b.t. hoog vet-laag koolhydraat dieet als zijnde gunstig voor iedereen, dus ook voor niet diabeten.
Internationaal zijn de meningen daarover echter zeer verdeeld. Er is echter wel een brede consensus dat een echt laag koolhydraat dieet (<50g.dag) uitsluitend als een tijdelijke maatregel aanbevolen dient te worden.
De beste life style maatregel voor mensen die lijden aan type 2 diabetes is meer lichamelijke beweging/sportactiviteit, minder snel verteerbare koolhydraten en suikers en meer voedingsvezelrijke plantaardige levensmiddelen.

De beste aanpassing van personen die al dan niet overgewicht hebben maar geen insuline resistentie/type 2 diabetes, is om 1) vaker aan sport te doen, 2) meer verse voedingsmiddelen te consumeren vooral plantaardig voedsel dat tevens vezelrijk is, 3) minder vlees te eten, 4) suikerinname sterk te verminderen en de inname van zetmeel producten wat te verlagen, 5) punt 4 te compenseren door wat meer vet in de voeding op te nemen met een accent op gezonde vetsoorten zoals plantaardige vetten en oliën

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten