Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
13 januari 2011

Oerdieet verslaat mediterrane dieet

Door: Angela

koelkast vol voedingsmiddelen

Welk dieet is beter: het mediterrane dieet of het paleolithische dieet? Volgens recent Zweeds onderzoek ‘wint’ het paleolithische dieet het van het mediterrane dieet. Het werkt verzadigender dan het mediterrane dieet, gaat gepaard met een grotere afname van gewicht en middelomtrek en verbetert ook nog de glucosetolerantie. Het onderzoek is onlangs gepubliceerd in Nutrition & Metabolism.

De onderzoekers van de Universiteit van Lund hebben het effect van een paleolithisch dieet vergeleken met een mediterraan dieet bij 29 hart- en vaatpatiënten die tevens diabetes type 2 of glucose-intolerantie hadden. Gedurende 12 weken volgde de ene helft het paleolithische dieet en de andere helft het mediterrane dieet. De volgers van het paleolithische dieet kregen de instructie om hun voeding vooral samen te stellen uit mager vlees, vis, groenten, fruit, eieren en noten en geen zuivel en graanproducten te gebruiken. De volgers van het mediterrane dieet gebruikten vooral volkoren graanproducten, magere zuivel, groente, fruit, vis en olie.

De deelnemers die het paleolithische dieet volgden, bleken uit zichzelf 25% minder calorieën binnen te krijgen dan de volgers van het mediterrane dieet. Dit uitte zich ook in een grotere gewichtsafname dan bij het mediterrane dieet (5,0 t.o.v. 3,8 kg), al was het verschil niet statistisch significant.  Wel ging het paleolithische dieet gepaard met een grotere afname van de middelomtrek en een verbetering van de glucosetolerantie.

Ondanks de lagere calorie-inname bleken de volgers van het oerdieet niet meer honger te hebben dan de volgers van het mediterrane dieet. De onderzoekers concluderen dat het paleolithische dieet per calorie verzadigender werkt dan het mediterrane dieet, waarschijnlijk omdat het een hoog gehalte aan eiwitten bevat en een laag gehalte aan koolhydraten.


Rob van Berkel, Diëtist / auteur, 18 december 2014:
Beste fj zirus,

Je noemt een indrukwekkend aantal gezondheidsproblemen die zouden ontstaan door de schimmel candida die ontstaat bij een overmatige consumptie aan koolhydraten. Evenzo indrukwekkend zijn de verbeteringen die zouden optreden wanneer absoluut koolhydraatvrij wordt gegeten. De vraag is echter wat de onderbouwing hiervan is. De link waar je naar verwijst geeft deze onderbouwing ook niet. Daarom ben ik geïnteresseerd in een antwoord op de volgende vragen:

- Welke onderzoeken bevestigen dat een overmaat aan koolhydraten de oorzaak is van candida?
- Wanneer is er sprake van een overmaat aan koolhydraten?
- Welke onderzoeken bevestigen dat koolhydraatvrij eten candida laat verdwijnen en klachten van chronische ziekten doet verminderen?
- Welke voedingsmiddelen zouden gegeten mogen worden wanneer absoluut koolhydraatvrij wordt gegeten?

Wellicht lastig te beantwoorden vragen, maar wel noodzakelijk om de oorzakelijke verbanden te leggen die nu gelegd worden.

De maag, lever, darmstichting over candida:

"De reguliere geneeskunde en de Maag Lever Darm Stichting erkennen het bestaan van het Candida syndroom of een Candida infectie in de darm niet. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat Candida de eerder genoemde uiteenlopende klachten kan veroorzaken. Ook is nooit aangetoond dat dieetadviezen effect hebben op deze klachten. Het dieet dat wordt aangeraden is bovendien erg streng. Als u dit dieet (langdurig) volhoudt, kunt u tekorten krijgen aan bepaalde belangrijke voedingsstoffen."
http://www.mlds.nl/ziekten/158/candida-albicans-infectie-met/


Het Voedingscentrum over candidiasis en anti-candida diëten:

"Er zijn verschillende diëten waarvan onterecht gedacht wordt dat ze een infectie met Candida kunnen bestrijden. Volgens de wetenschappelijke literatuur hebben diëten geen invloed op een infectie met Candida albicans. Zogenaamde 'anti-candida diëten' hebben vaak een onevenwichtige en onvolwaardige voeding tot gevolg. Sommige diëten bevatten bijvoorbeeld geen fruit en melkproducten. Hierdoor kan op termijn een gebrek aan vezels, vitamines en mineralen ontstaan."
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/candidiasis.aspx
Paul Van Weegen, student, 12 december 2014:
Als reactie op C. Overbeek:
Het is een misverstand dat gezond eten duur moet zijn. Eerder is het tegendeel waar. Een mediterraan dieet legt veel nadruk op groente en fruit en dat zijn juist relatief goedkope voedingsmiddelen. Verder zijn peulvruchten, noten en zaden aan te raden en die zijn ook al niet duur. Het is goed om af en toe vis te eten (ongeveer twee keer per week).
Vlees, vooral rood vlees en bewerkt vlees, kun je beter beperken. Vlees is juist een relatief duur voedingsmiddel.
Vetten kunnen het best van plantaardige oorsprong zijn, met name olijfolie.
Je hoeft geen exotische "superfoods" te kopen; appels of broccoli kun je net zo goed "superfood" noemen.
Zoals J. Verschuuren opmerkt is het meer een manier van eten/leven dan een dieet. Het is dus niet bedoeld voor een korte periode. Omdat er veel ruimte is voor variatie, kun je het jaren volhouden.
In honderden wetenschappelijke studies zijn de positieve effecten van het mediterraan dieet bevestigd. Daarentegen zijn de meeste voedingswetenschappers niet erg positief over het zogenaamde oerdieet of paleodieet (al bevat dit dieet wel positieve elementen).
C. Overbeek, , 10 augustus 2013:
Ik heb het boek over het mediterraans dieet gelezen en het lijkt mij gezonder. Wat doet het oerdieet met het cholesterol? Nu blijft voor mij de vraag, hoe volg je het mediterraans dieet zonder financieel failliet te gaan. Als ik die menu's zie in het boek, dat is voor geen normaal mens te betalen.
Veroni Dorenbos, , 05 februari 2013:
En wat als ze het oerdieet nou bij leverpatiënten zouden toepassen. Met zoveel eiwitten lijkt me dat behoorlijk belastend voor je lever... Er wordt altijd alleen maar gekeken hoe je zo snel mogelijk kunt afvallen. Mediterrane voeding lijkt me toch echt gezonder voor je hele lichaam.
JPM Verschuren, , 29 januari 2013:
Het Mediterraan Dieet is overigens meer een manier van eten/leven dan dat het persee een dieet is. Meer informatie over Mediterraans eten vind je op http://www.mediterraandieet.org.
Julia Snijer, , 03 december 2012:
Interessant artikel.
Ik heb erg veel goede ervaringen met het mediterrane dieet en ben 16,5 kilo afgevallen. En 7 maanden op hetzelfde gewicht, met gemak. :-)

Kijk voor mij verhaal op:
http://hetmediterranedieet.nl/
monique kerstholt, , 22 januari 2011:
Het paleolitisch dieet vind ik op zich erg sympathiek, maar de grote hoeveelheden vlees en vis (meer dan 75 gram per dag) is het toch weer een aanslag op het milieu, dierenwelzijn en de beschikbare ruimte op onze planeet. Nog afgezien van de hoge prijs van een dagvoeding. Wie kan er zo'n voeding betalen?
Angela Severs, , 21 januari 2011:
In het onderzoek betrof het inderdaad een dieet, maar je kunt het ook doorvertalen naar een paleolitisch voedingspatroon. Net zoals je een mediterraan voedingspatroon hebt naast een mediterraan dieet. Een paleolitisch voedingspatroon hoeft dus niet tijdelijk te zijn. En uit de resultaten van dit onderzoek lijkt het erop dat je daarmee gemakkelijker op gewicht blijft.
sylvia jelierse, , 18 januari 2011:
het blijft een dieet net als al die KH arme varianten dus een tijdelijk verhaal.....
karine hoenderdos, , 13 januari 2011:
meer informatie over oer-eten: kijk op www.oerdis.nl

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten