Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
23 augustus 2017

Nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

Door: Angela

Nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

De Gezondheidsraad heeft nieuwe beweegrichtlijnen opgesteld. Volwassenen zouden minimaal 2,5 uur per week verspreid over meerdere dagen matig intensief moeten bewegen en kinderen (4 t/m 17 jaar) minstens 1 uur per dag. Nieuw zijn de adviezen voor spier- en botversterkende oefeningen: voor kinderen minstens 3 keer per week, voor volwassenen minstens 2 keer per week en voor ouderen inclusief balansoefeningen. Ook nieuw is het advies om niet te veel te zitten. Ongeveer 55 procent van de volwassenen en kinderen haalt de nieuwe richtlijnen niet, zo blijkt uit cijfers van het RIVM.

Gezondheidswinst

Voldoende bewegen verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen. Ook zijn er aanwijzingen dat het de kans op borst- en darmkanker zou kunnen verkleinen. Bij ouderen verlaagt bewegen bovendien het risico op botbreuken en verbetert het de loopsnelheid en spierkracht. Voor kinderen is bewegen belangrijk, omdat het onder meer de kans op depressieve symptomen vermindert en de botkwaliteit verbetert, net als de spierkracht en fitheid.

Meer is beter

Uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten toenemen met de hoeveelheid bewegen: meer bewegen is beter. Daarom benadrukt de Gezondheidsraad dat de nieuwe beweegrichtlijn een minimum is. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

Vormen van beweging

In de nieuwe beweegrichtlijnen worden specifieke adviezen gegeven over spier- en botversterkende activiteiten en balansoefeningen. De Gezondheidsraad verstaat hieronder:

  •  Spierversterkende activiteiten

activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren te verbeteren. Voorbeelden zijn krachttraining en duuractiviteiten als fietsen.

  • Botversterkende activiteiten

krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen. 

  • Balansoefeningen

statische en dynamische oefeningen gericht op het verbeteren van de balans terwijl iemand staat of beweegt, zoals op een been staan of een voorwerp van de grond oprapen.

Minder onderbouwing voor nadelen van zitten

De Gezondheidsraad heeft het advies over minder zitten niet gekwantificeerd. Dat komt omdat er minder wetenschappelijke onderbouwing is voor het effect van zitten. Veel zitten hangt wel samen met een hoger risico op sterfte aan hart- en vaatziekten en vroegtijdige sterfte. Het verband wordt echter zwakker naarmate mensen meer bewegen en is niet aanwezig bij mensen die zeer actief zijn (ruim boven de huidige beweegnorm).

Oude normen vervangen

De Gezondheidsraad adviseert om de nieuwe beweegrichtlijnen in de plaats te laten komen van de oude Nederlandse Norm Gezond Bewegen, de Fitnorm en de Combinorm. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen adviseert volwassenen op minstens vijf dagen per week minimaal een half uur matig intensief te bewegen door bijvoorbeeld stevig door te lopen. De Fitnorm adviseert minstens 3 dagen per week minimaal 20 minuten zwaar intensief te bewegen door bijvoorbeeld hard te lopen. Bij de Combinorm dien je te voldoen aan zowel de Beweegnorm als de Fitnorm.

Verandering in beweeggedrag nodig

Volgens de Gezondheidsraad is meer inzicht nodig in de factoren die mensen helpen of juist belemmeren om genoeg te bewegen. Het is van belang dat mensen bewegen integreren in hun dagelijkse leven, bijvoorbeeld door te lopen of fietsen naar school of werk en door de trap te nemen in plaats van de lift. Beweegprogramma’s kunnen stimulerend werken, al is volgens de Gezondheidsraad wel meer onderzoek nodig naar de effectiviteit van dergelijke programma’s. Tot slot kan bewegen mogelijk bevorderd worden door daarmee rekening te houden bij de inrichting van de fysieke omgeving.

Bron: Gezondheidsraad


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten