Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
13 juli 2015

Nederlanders drinken meer frisdrank en minder light

Door: Reina

Nederlanders drinken meer frisdrank en minder light

Nederlanders drinken over het algemeen meer frisdranken dan in 2011 en in verhouding minder light varianten. Bijna de helft van de Nederlanders drinkt 5 of meer dagen frisdrank. Dat blijkt uit het Nationaal frisdrankonderzoek 2015, uitgevoerd door Porter Novelli en Ruigrok | NetPanel voor de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen. Het onderzoek is gedaan bij een steekproef in maart 2015 bij 1.066 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Net als in 2011 kiest de frisdrankdrinker nog altijd het vaakst voor een cola regular of een cola light. Bij mannen staan cola regular (35%), cola light (19%) en ijsthee regular (9%) respectievelijk op plaats één, twee en drie. Bij vrouwen bestaat de top drie uit dezelfde dranken, maar in een andere volgorde: cola light (24%), cola regular (20%) en ijsthee regular (12%). Thuis wordt de meeste frisdrank gedronken.

Meer variatie
Frisdrankdrinkers kiezen in vergelijking tot 2011 steeds meer voor variatie. Dronk men in 2011 nog gemiddeld 4,8 soorten frisdranken. In 2015 was dit aantal 5,4 verschillende soorten. Ruim een derde van de frisdrankdrinkers die thuis frisdrank drinken, heeft thuis 2 soorten frisdrank op voorraad staan. 17% van de ondervraagden heeft zelfs 4 of meer soorten frisdranken op voorraad staan.

Kiezen voor light
Vrouwen kiezen vaker dan mannen voor light omdat zij deze lekkerder vinden dan regular (24% versus 17%). De jongste groep (18 t/m 24 jaar) kiest vaker "gedwongen" voor light. Zo laten zij zich meer leiden door vrienden en familieleden (19%) en door het gebrek aan keuze (14%). Opmerkelijk is dat 78% van alle frisdrankdrinkers het aantal calorieën in een light frisdrank te hoog inschat.

Bron: FWS


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten