Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
07 juni 2013

Multitasken terwijl je eet leidt tot ongezond eten

Door: Reina

eten tv kijken

Tv-kijken of de krant lezen onder het eten? Grote kans dat iemand dan meer én zoeter of zouter eet dan wanneer diegene zonder enige afleiding eet. Dit stelt Leids psycholoog Lotte van Dillen op basis van haar onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Psychological Science. Dat men bij afleiding minder proeft en daarom ter compensatie meer gaat eten om voldoening uit het eten te halen, werpt een nieuw licht op overeten.

Van Dillen liet proefpersonen een reeks getallen of letters onthouden, terwijl zij ondertussen zoute crackers, zoete limonade of zure citroensap nuttigden. Zowel de te onthouden lengte van de letter- en getallenreeks, als het gehalte zoet, zuur of zout in het eten en drinken varieerde telkens. Direct na het proeven moesten de proefpersonen de onthouden getallen- of letterreeks opschrijven, en aangeven hoe sterk ze het eten of drinken vonden smaken. Hoe meer getallen de proefpersonen moesten onthouden, hoe minder smaak de proefpersonen het geproefde voedsel en drank vonden hebben. Dit terwijl de proefpersonen bij de lastige taak bijvoorbeeld meer zoute crackers aten dan bij de makkelijke taak.

'Door de focus op een andere activiteit, is er minder cognitieve capaciteit over om aandacht te schenken aan wat je proeft', geeft Van Dillen als verklaring. 'Doordat je minder goed proeft, ga je vervolgens compenseren door meer zout of zoet aan je eten toe te voegen, of door simpelweg meer te eten.' Beperkte aandacht voor eten resulteert op die manier dus in een ongezond eet- en drankpatroon en vergroot de kans op overeten. Die beperkte aandacht treed op als je televisie kijkt terwijl je eet, maar bijvoorbeeld ook als je ondertussen de krant leest of een gesprek voert. Om een gezonde levensstijl aan te houden, raadt Van Dillen aan om volledig aandacht te hebben voor wat je eet.

Bron: NWO


Marcelline Goyen, , 07 juni 2013:
Interessant artikel, wel denk ik dat voorafgaand aan het eten zelf, de keuze van het voedsel dat je gaat eten nog belangrijker is en hoe je het klaar maakt.
Dus dan zou ik denken: geen multitasking tijdens het winkelen, en daarna tijdens het koken rustig bewust gezond eten klaar maken zonder andere gelijktijdige activiteiten zoals telefoneren of TV / computer kijken etc. Dat maakt dan dat je daarna hoe dan ook een gezonde maaltijd binnen krijgt. Eet smakelijk! :-)
Marcelline Goyen
Huidtherapeut

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten