Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
03 april 2014

Minder sterfte met 560 gram groente en fruit per dag

Door: Angela

Groenten en fruit

De Nederlandse aanbeveling van 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag is aan de lage kant, zo blijkt uit Brits onderzoek. Wie dagelijks minimaal 560 gram groente en fruit consumeert, heeft een 42% lager risico om te overlijden dan wie minder dan 80 gram eet. Dit blijkt uit Brits onderzoek, gepubliceerd in Journal of Epidemiology & Community Health.

In het onderzoek zijn ruim 65.000 Britse volwassenen van 35 jaar en ouder gedurende gemiddeld 7,7 jaar gevolgd. Hoe meer groente en fruit ze aten, des te kleiner de kans op kanker, hart- en vaatziekten en overlijden. Een consumptie van minimaal 7 porties van 80 gram (560 gram) ging gepaard met 25% minder kans op kanker en 31% minder kans op hart- en vaatziekten, vergeleken met een consumptie van maximaal 1 portie van 80 gram. Van de Britse volwassenen uit het onderzoek haalde 15% amper 1 portie per dag, terwijl ruim 9% meer dan 7 porties per dag consumeerde. Het merendeel van de Britten (60%) eet 1-5 porties per dag. En voor wie 7 porties per dag onhaalbaar lijkt, is er toch goed nieuws volgens onderzoekster Oyebode: ‘Wat je uitgangspunt ook is, het zet altijd zoden aan de dijk om meer groente en fruit te gaan eten. Uit onze studie blijkt dat degene die 1-3 porties per dag eten al een significant lager risico hebben dan wie minder dan 1 portie eet.’

Het sterkste preventieve effect hebben verse groenten: per portie (80 gram) daalt het overlijdensrisico met 16%. Vers fruit heeft een kleiner, maar nog steeds significant effect: 4% daling per portie. Fruit uit blik heeft geen risicoverlagend effect.  

Volgens de onderzoekers adviseren de meeste landen 400 gram groente en fruit per dag, gebaseerd op een advies van de WHO uit 1990. Die 400 gram is in veel landen vertaald als 5 porties per dag, waaronder Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. In Australië worden echter ruimere porties geadviseerd: dagelijks 300 gram fruit (2 porties van 150 gram) en 375 gram groenten (5 porties van 75 gram).   

Bron: University College London


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten