Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
04 januari 2011

‘Mensen weten heel goed wat gezond is en wat niet’

Door: Mary Stottelaar

Frans de Jong

Frans de Jong

Frans de Jong heeft als voormalig directeur/eigenaar van het laboratorium voor de voedingsindustrie Biochem meer dan 20 jaar onderzoek gedaan naar de voedingswaarde van levensmiddelen. Na de verkoop van zijn bedrijf heeft hij het boek “Ons voedsel” geschreven over de productie van levensmiddelen. Dit jaar volgde het boek  “Ons Voedsel in getallen”. Daar willen we meer van weten.

Waarom het boek Ons voedsel in getallen?
‘In de tijd dat ik Ons voedsel heb geschreven en ook daarvoor al tijdens mijn tijd bij Biochem, heb ik veel informatie verzameld over de voedingswaarde van producten. Die voedingswaardegegevens heb ik in een tabel op een website gezet voor algemeen gebruik: www.voedingswaardetabel.nl. Deze website is een groot succes met ongeveer 10.000 bezoekers per dag. Op de website kwam steeds vaker de vraag binnen of ik het niet in boekvorm wilde uitbrengen want dat schijnen mensen toch gemakkelijk te vinden. Vandaar “Ons voedsel in getallen”.’

Wat kunnen mensen vinden in het boek?
Per productcategorie geef ik alle voedingswaarden die bekend zijn: zowel de macro- als de micronutriënten. Deze voedingswaardegegevens zijn gemiddelden gebaseerd op een scala aan internationale tabellen en informatie van fabrikanten. De getallen wijken dus wel eens af van getallen in de NEVO tabel. Maar laten we wel wezen, het gaat altijd om gemiddelden. Daarnaast heb ik samen met de uitgever besloten dat het geen saai tabellenboek moest worden. Het moest wat meer bieden. Daarom heb ik het uitgebreid met informatie over gevoelswaarde en gezondheidscijfers.’

Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
‘Deze getallen geven aan hoe gezond de Nederlandse consument een product vindt en hoe hij het product beleeft. De getallen zijn gebaseerd op een representatief kwantitatief onderzoek onder 1.200 Nederlandse volwassenen. Deze personen moesten van gemiddeld 50 producten aangeven hoe ze een product beleven en hoe gezond ze denken dat het is. Zo is van in totaal ruim 800 producten een gevoelswaarde en een gezondheidswaarde bepaald, uitgedrukt in een rapportcijfer. Zo scoort broccoli heel hoog wat betreft gezondheidswaarde; broccoli krijgt daarvoor een 9,2. De gevoelswaarde ligt met een 8 wat lager. Aardbeien scoren echter zowel op gezondheidswaarde als gevoelswaarde hoog: respectievelijk 9,1 en 9. Dit betekent dus dat de consument zowel broccoli als aardbeien heel gezond vindt, maar dat men bij aardbeien over het algemeen een beter gevoel heeft. Dit kan je ook vertalen in: de consument vindt aardbeien dus lekkerder en liever eet.’

Wat kunnen diëtisten hiermee?
Voor alle professionals die zich met voedingsadvisering bezighouden, is het interessant om te zien wat de consument als gezond beschouwt en bij welke producten de consument een goed gevoel heeft. Als je bij de gezondheidswaarde kijkt naar de top 10 van hoogste cijfers en top 10 laagste cijfers, wordt duidelijk dat de consument bij veel producten heel goed weet of iets gezond of ongezond is. Groente en fruit scoren namelijk hoog op het gezondheidscijfer, snacks en snoepgoed scoren juist laag. Maar wellicht is het nog interessanter te zien bij welke producten de gevoelswaarde hoog of  laag is. Je ziet in de lijsten bijvoorbeeld dat men bij vleesproducten een beter gevoel heeft dan bij vleesvervangers. Terwijl ze aan vleesvervangers wel een hoger gezondheidscijfer toekennen. Juist die gevoelswaarde is denk ik belangrijk bij de voorlichting. Producten met een hoge gevoelswaarde zullen mensen eerder geneigd zijn te eten dan producten met een lagere gevoelswaarde.’


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten