Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
31 mei 2013

Meer gezonde aankopen bij reclame

Door: Angela

Boodschappen doen

Mensen kopen meer gezonde producten als ze 50% korting krijgen dan als ze 10% korting krijgen. De aankopen van ongezonde voeding dalen echter niet: mensen kopen meer voeding in totaal, en dus ook meer calorieën. Dit blijkt uit het onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam onder ruim 100 deelnemers.

In het onderzoek is ook gekeken naar de invloed van 3 soorten labels. De labels “gezonde keus”, “reclame”, “reclame & gezonde keus” hadden geen effect op aankopen en werden overschaduwd door de effecten van de korting.

Het onderzoek is uitgevoerd met de “Virtuele Supermarkt”, een driedimensionaal computerprogramma naar het evenbeeld van een normale Nederlandse supermarkt. Deelnemers konden thuis op hun PC of laptop met een winkelwagentje door deze supermarkt navigeren en boodschappen doen. Eerder onderzoek met de Virtuele Supermarkt liet zien dat de ongewenste effecten van het kopen van meer calorieën niet optreedt wanneer alleen een korting op groente en fruit wordt gegeven.

Bron: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity

 


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten