Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
13 mei 2016

Lightproducten werken contraproductief

Door: Angela

Lightproducten werken contraproductief

Dat consumenten meer chips eten zodra ze zijn overgeschakeld op de lightvariant was al bekend, maar nu blijkt dat ze een jaar na die overstap in dat gedrag volharden. Sterker nog, ze eten dan naast de lightvariant ook weer de vertrouwde ‘gewone’ variant van chips. Gemiddeld kopen consumenten 13% meer calorieën het jaar na de eerste aankoop van light chips dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek van Wageningen UR, Universiteit Groningen, Maastricht University en KU Leuven. Het is voor het eerst dat dit langetermijneffect wetenschappelijk is vastgesteld.

Genotsfunctie

Het onderzoek concentreerde zich op de consumptie van light chips, maar volgens de onderzoekers strekken de conclusies zich uit tot alle “hedonische” producten, waaronder ook snoep en frisdrank, die vooral een genotsfunctie hebben. Het onderzoek is geaccepteerd voor publicatie in het International Journal of Research in Marketing.

Light niet aanprijzen

De onderzoekers vinden dat de overheid voorzichtig moet zijn bij het aanprijzen van lightproducten. Prof. dr. Joost Pennings, marketinghoogleraar aan Wageningen UR en één van de onderzoekers: ‘Light is niet slecht, maar we moeten ons bewust zijn van het psychologische effect van die claim. Als we willen dat mensen met overgewicht ook daadwerkelijk minder calorieën binnenkrijgen, moeten we ze beter voorlichten.’

Bron: Wageningen UR


Aafke Dijkstra, Therapeut, 23 mei 2016:
Ik denken als je de lightprodukten met mate gebruikt deze beslist een vermindering van het aan calorieën kan inhouden.
Anthon de Bont, orthomoleculair voedingskundige, 17 mei 2016:
"Light"maakt DIK, zie mijn artikel op www.vita-info.nl getiteld "Light, gewogen en te licht bevonden"

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten