Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
14 december 2015

Leer van goeroes en maak de impulsieve keuze de beste keuze

Door: Mary

MVO themamiddag

Meningen van voedingsgoeroes en trends lijken veel meer impact te hebben op het gedrag van de consument dan wetenschappelijke bevindingen. Wat moet je hiermee als voedingsprofessional? Dit was het gespreksonderwerp van een themamiddag voedingscommunicatie en gedragsverandering, georganiseerd door MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten op 3 december 2015.

Juiste bronnen

‘Berichten in de media zijn helaas vaak niet gebaseerd op betrouwbare bronnen’, stelde prof. Dr. Ingeborg Brouwer, Voeding voor gezond leven (VU Amsterdam). Als er één bron is waar we vanuit moeten gaan, dan zijn het volgens haar de adviezen van de Gezondheidsraad: ‘De nieuwste richtlijnen zijn gebaseerd op evidence. Zo zijn de adviezen “eet meer plantaardig en minder dierlijk” en “vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibare bak en braadvetten en plantaardige oliën” gericht op het verlagen van de inname van verzadigd vet.’ Vervangen van deze verzadigde vetten door onverzadigde vetten heeft volgens Brouwer de grootste impact op het verlagen van het risico op hart en vaatziekten.

Leer van goeroes 

Hoe mensen zo ver te krijgen dat ze kiezen voor een gezondere voeding, en dus gezondere vetten, houdt voedingsvoorlichters natuurlijk bezig. Diëtist Berdien van Wezel, directeur van de Voedingsadvieswinkel in Den Haag, gaf de aanwezigen mee dat ze meer moeten kijken naar hoe voedingsgoeroes het aanpakken: ‘Geen ingewikkelde verhalen, maar een korte, krachtige boodschap die vaak herhaald wordt. Wek de indruk dat heel veel mensen het met je eens zijn. Het krijgen van sympathie en het uitstralen van autoriteit zijn verder essentieel.’ 

Gedragswetenschappelijke benadering

Volgens dr. Emely de Vet, universitair hoofddocent Gezondheidscommunicatie, Wageningen UR is er nu genoeg kennis verstrekt aan de consument en moeten we met het gedrag aan de slag. ‘Mensen reageren voor 80 procent impulsief. Door ervoor te zorgen dat de impulsieve keuze de gezonde keuze is, kun je stappen zetten. Denk aan ongezonde voeding verder weg zetten, gezonde dichterbij. Of – wetend dat de meeste mensen de middelste kiezen uit een aanbod – de kleinste beker drank in het midden te zetten.’

Wil je meer lezen over deze thema-middag? Over de rol van de industrie, het inzetten van nudging of de discussie na afloop van de middag? Klik hier voor het volledige verslag.


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten