Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
08 december 2016

‘Kokosvet bevat veruit het meeste verzadigd vet van alle voedingsmiddelen’

Door: Angela

Aldus prof.dr.ir. Ingeborg Brouwer, hoogleraar voeding en gezondheid aan VU Amsterdam.


prof.dr.ir. Ingeborg Brouwer, hoogleraar voeding en gezondheid aan VU Amsterdam.

Dat kokosvet een nieuw levenselixer zou zijn, noemt Brouwer een hype. Brouwer: ‘Er zijn slechts 8 klinische studies uitgevoerd naar het effect van kokosvet op het cholesterolgehalte en er zijn geen humane studies gedaan naar de geclaimde antivirale en antischimmel effecten. Kokosvet bestaat voor 85% uit verzadigd vet. Van dat verzadigd vet is 49% laurinezuur, een C12-vetzuur. Laurinezuur heeft een minder LDL-cholesterolverhogend effect dan andere verzadigde vetzuren, maar meervoudig onverzadigde vetzuren zijn altijd beter.’ Brouwer vertelde dit op 2 december, tijdens het congres ter ere van het 25-jarig bestaan van de DCN.

Geen MCT vet

Brouwer trekt ook in twijfel of kokosvet wel een MCT vet (medium chain triglyceride) is. Brouwer: ‘Op Wikipedia wordt gesproken van MCT’s bij vetzuren met 6-12 koolstofatomen. Maar de definitie die in de wetenschap wordt gehanteerd, is 6-10 koolstofatomen en daarop zijn de meeste studies dus gebaseerd.’ Brouwer denkt dat C12 net zo wordt opgenomen als andere vetzuren als C14 en C16: ‘Slechts een klein deel zal via de versnelde MCT-route gaan.’ Voor het cholesterolgehalte kunnen we volgens Brouwer verzadigd vet als groep beter vervangen door meervoudig onverzadigd vet.

Beter zuivel dan vlees

‘Is verzadigd vet uit zuivel beter dan verzadigd vet uit vlees?’, vroeg een van de deelnemers. Brouwer: ‘Uit onderzoek komt inderdaad naar voren dat verzadigd vet uit vlees slechter is dan verzadigd vet uit zuivel. Maar de vraag is dan wel: komt het doordat zuivel minder ongezond verzadigd vet bevat of komt het doordat zuivel in zijn geheel gezonder is?’ Daar is de wetenschap dus duidelijk nog niet uit. 


Rob Kemper, Bicomtherapeut, 28 december 2016:
Beste Joh,
loop 1 dag mee in mijn praktijk en dan snap je meer van deze problematiek.
Joh Hart, Verpleegkundige, 28 december 2016:
Beste Rob,
Zouden daarom alle Thais, Filippijnen, Indonesiers en Maleisiers aan M.E., M.S,concentratieproblemen, ADHD, Parkinson, vergeetachtigheid, hartritmestoornissen enz.
lijden?
Hans Koevoet, Forumbeheerder, 26 december 2016:
Stellige uitspraken over het effect van kokosolie op hart- en vaatgezondheid passen niet. Er is, zoals Rob van Berkel al zegt, domweg geen goed onderzoek voorhanden.

Zelfs als een ongunstig effect van kokosolie op het cholesterolprofiel waarschijnlijk is, dan nog is dat geen bewijs voor een ongunstige invloed van kokosvet op de hart- en vaatgezondheid: LDL en HDL zijn slechts 'surrogaat-eindpunten'.
Karin Herder, diëtist, 20 december 2016:
Cholesterol wordt toch maar voor 10% beïnvloed door voeding? Hoog cholesterol wordt naar mijn mening vooral veroorzaakt door een ongezonde leefstijl, waardoor veel cholesterol nodig is om schade in het lichaam te herstellen. Cholesterol is een beschermende stof, die door ons lichaam zelf wordt aangemaakt.
Ik zie in de praktijk mensen die koolhydraatbeperkt eten, en meer vetten (ook meer verzadigde vetten o.a. uit zuivel inclusief roomboter, die weer een perfecte cholesterolwaarde krijgen.
Kijken naar het totaalplaatje aan voedingsproducten lijkt mij beter dan je te focussen op 1 onderdeel van je voeding.
Karine Hoenderdos, redacteur Nieuws+voor+dietisten, 20 december 2016:
Hoi Ellen,

Ik mag toch hopen (en ik weet ook) dat je in die 44 jaar wel de voedingswetenschap en de veranderingen hebt bijgehouden... De discussie rond verzadigd vet is interessant, net zoals de discussie rond koolhydraten en suikers. Maar ikzelf vind het altijd jammer dat het weer niet draait om de TOTALE voeding. Weg met die nutritionistische kijk! En dan zullen we waarschijnlijk zien dat die bewoners van de Stille ZuidZee eilanden een compleet, puur, onbewerkt eetpatroon hebben. Met dagelijks zon, lichaamsbeweging en een fijne sociale structuur. Aloha!
Ellen Govers, Voorzitter KDOO,+dietist, 19 december 2016:
Beste collega's,

zelfs 44 jaar geleden, toen ik de opleiding dietetiek deed was al bekend dat kokosvet en palmvet slecht voor de bloedvaten waren. Waarom zou dat nu ineens dan niet meer zo zijn? Is er een wonder gebeurd of laat iedereen zich weer bij de neus nemen door alto's van Amerikaanse websites? Niet om het een of ander, maar zou het kwistig gebruik van deze vetten in de tropen misschien bijdragen aan de niet zo geweldige levensverwachting daar? Ingeborg Brouwer is de opvolgster van Martijn Katan en is in elk geval methodoligisch boven iedere twijfel verheven, dus een beetje badinerend haar op een leuke foto beoordelen lijkt mij echt een ferm staaltje van seksisme. En daarvan hadden we juist afgesproken dat we dat in de 21ste eeuw niet meer zouden doen! Dus jongens, even je huiswerk gaan maken. Onze patienten verdienen echt beter dan dit semi wetenschappelijke gebabbel dat ik hierboven lees.
Rob van Berkel, (onderzoeks)diëtist, 19 december 2016:
Volgens mij moeten we concluderen dat we nog niet zo heel veel weten over de effecten van kokosolie bij mensen. We hebben een idee wat de effecten ervan zijn op het cholesterolprofiel, maar dan houdt het al snel op. Harde eindpunten ontbreken grotendeels. Dat de vetzuren in kokosolie zich ophopen in hersenen en hart met de genoemde gevolgen vind ik dan ook niet terug in de literatuur.

Interessant is een review van april 2016. Daarin wordt geschreven [1]:

“Indigenous populations who consume significant amounts of coconut products include those of India, Sri Lanka, the Philippines, Polynesia, and Melanesia. Their health statistics are often quoted as evidence that consuming coconut oil poses no risk of CVD. However, observational studies in these population groups cannot show causation and are prone to confounding because many different factors can simultaneously affect a specific health outcome or indicator.”

“In summary, although evidence of an association between coconut consumption and risk factors for heart disease is mostly of very poor quality, it suggests that coconut oil, when compared with cis unsaturated plant oils, raises total cholesterol, HDL-C, and LDL-C, although not as much as butter does. The impact of coconut oil consumption on the ratio of total cholesterol to HDL-C was often not reported. No convincing evidence that consumption of coconut oil, as opposed to consumption of unsaturated oils, led to improved lipid profiles and a decreased risk of CVD was discovered during the literature search. Overall, the weight of the evidence to date suggests that replacing coconut oil with cis unsaturated fats would reduce CVD risk. Therefore, this review does not support popular claims purporting that coconut oil is a healthy oil in terms of reducing the risk of CVD. There was no evidence that coconut oil acted consistently different from other saturated fats in terms of its effects on blood lipids and lipoproteins. Given the limited number of intervention studies in this area, along with the methodological flaws evident in existing studies, further well-designed randomized trials that include appropriate controls, are adequately powered, and examine a range of CVD risk factors are required”

Referentie:
1. Eyres L, Eyres MF, Chisholm A, Brown RC. Coconut oil consumption and cardiovascular risk factors in humans. Nutr Rev. 2016 Apr;74(4):267-80.
Rob Kemper, Bicomtherapeut, 18 december 2016:
Beste Fenne,
Natuurlijk is het niet alleen de kokos, maar voor de meeste van mijn klanten is het "ontslakken" van deze vetten het zwaarste stuk.
Aangezien onze eigen enzymen deze vetten niet oplossen, moet ik hiervoor een middel gebruiken, wat deze vetten weer zo vloeibaar maakt, dat ze vrij kunnen komen en ons lichaam verlaten. Ik gebruik hiervoor Detoxico of Decosco.
Daarnaast ontslak ik op melksuiker, verkalkingen, medicijnresten, teerbelasting door roken en kaarsen branden en de lijmstof uit aardappel. Wanneer we deze belastingen kwijt zijn functioneren we weer een stuk beter.
Fenne Lomme, Diëtist, 16 december 2016:
De vraag is alleen of dat dan aan de kokosolie ligt of dat dit met andere punten in hun leefstijl te maken heeft... Je kunt het een bijna niet splitsen van het ander in een onderzoek.
Anthon de Bont, orthomoleculair voedingskundige, 16 december 2016:
Mag ik er nogmaals op wijzen dat de tot nu toe verkregen onderzoekresultaten van het Coconut Research Center tot volstrekt tegengestelde conclusies leiden dan die van dr. Brouwer ? En dat de - zoals door Fife in zijn overvloedig beschreven literatuur beschreven - eeuwenlange "kokosvethype" onder de bewoners van de Stille Zuidzee-eilanden tot een opmerkelijke lage incidentie van o.a. kanker, reumatoide kwalen, neurodegeneratieve ziekten, diabetes, chronische darmontstekingen en cardiovasculaire afwijkingen heeft geleid ? Waarbij wij hier in het Westen de wijsheid in pacht menen te hebben en laatst genoemd probleem met in het laboratorium bedachte dieetbotertjes denken te bestrijden. Jongens, kom nou toch !

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten