Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
14 juli 2011

Hypergevoelig voor vitamine D

Door: Karine

Net nu er eindelijk eenduidige vitamine D adviezen zijn, waarschuwen Nijmeegse onderzoekers voor een zeldzame afwijking die leidt tot overgevoeligheid voor vitamine D.

Bij een mutatie in het enzym CYP24A1 wordt een teveel aan vitamine D niet afgebroken. Zo ontstaat een overdosis vitamine D, met hypercalciëmie tot gevolg. Dat gebeurt zelfs al bij een lage dosis vitamine D, die bij andere mensen geen enkel probleem veroorzaakt. De onderzoekers van het UMC St Radboud publiceren dit , samen met Duitse en Canadese collega's, in het New England Journal of Medicine.

De aandoening kwam aan het licht in de jaren vijftig van de vorige eeuw, toen in Engeland hoge doses vitamine D aan de melk werden toegevoegd om rachitis te voorkomen. ‘Binnen enkele jaren hadden enkele honderden kinderen hele hoge calciumspiegels in het bloed, vertoonden ze een duidelijke groeiachterstand en vertoonden ze tekenen van uitdroging en ernstige nierverkalking’, zegt Joost Hoenderop, hoogleraar fysiologie aan het UMC St Radboud. ‘Een klein aantal overleed zelfs aan de aandoening.’ De exacte oorzaak van de aandoening was niet duidelijk en daarom werd het Idiopathische Infantiele Hypercalciëmie genoemd (IIH).

Samen met René Bindels - eveneens hoogleraar fysiologie aan het UMC St Radboud - en Duitse en Canadese onderzoekers heeft Hoenderop nu de oorzaak van de aandoening gevonden. Bindels: ‘We ontdekten bij de IIH-patiënten dat genetische veranderingen in het afbraakenzym CYP24A1 ervoor zorgen dat het zijn werk niet meer doet.’ Zo ontstaat stapeling van vitamine D in het lichaam. Het is nog niet duidelijk hoe vaak deze aandoening voorkomt. De onderzoekers adviseren dat artsen bij de diagnose hypercalciëmie voortaan alert zijn op deze genetische afwijking.

Bron: Radboud Universiteit Nijmegen

 


marjanne Snoeij, , 19 november 2013:
Vitamine D stapeling komt m.i. veel vaker voor. Ik krijg direct botpijn van vitamine D3 en mijn man heeft in de ooglens al snel slierten als hij in licht kijkt al na een paar keer druppelen op oliebasis.(MCT vet)CYP problemen komen steeds vaker voor door tandartsbehandeling met kunstharsen waardoor de opname van vitamines en aminozuren verstoord kan raken. Bij mij was vastgesteld dat COMT, SOD, CYP1B1 en het AGT totaal belast waren geraakt na tandartsbehandeling. Mijn man heeft ook problemen gekregen na tandh.beh. door enorme weglek van albumine (macro albuminerie)Thans hoor ik meer mensen die vitamine D niet als suppletie kunnen slikken.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten