Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
05 september 2011

‘Humor maakt mensen bereidwilliger om te eten’

Door: Angela Severs

Marije Vogelzang

Marije Vogelzang

Marije Vogelzang, eetontwerper van Studio Marije Vogelzang, bedacht in het voorjaar het programma “Een goede eter voelt zich beter” tegen ondervoeding voor het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ) in Gouda.

Wat is het idee achter “Een goede eter voelt zich beter”?

‘Het programma “Een goede eter voelt zich beter” maakt eten op een positieve manier aantrekkelijk voor ondervoede patiënten. Bij ondervoeding ligt de nadruk sterk op de samenstelling van de voeding en de hoeveelheden eiwitten en calorieën. Men vergeet nog wel eens  dat voedsel ook een psychologisch effect op mensen heeft. Voordat het eten in de maag van een patiënt terecht kan komen, moet het eerst in het hoofd zijn geweest. Het programma is gebaseerd op psychologisch gedragsonderzoek naar eten. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat mensen veel meer zin in eten hebben als het lekker klinkt. Restaurants maken daar volop gebruik van door mooie namen te bedenken voor gerechten op hun menukaart. Ziekenhuizen doen daar nog niet veel mee. Zo stond in het GHZ “gebakken kaasplak” op de menukaart. Dat heb ik laten vervangen door “krokante kaasblokjes”. Het klinkt niet alleen aantrekkelijker, maar lijkt ook een kleiner hapje, waardoor de drempel minder hoog is voor patiënten met een kleine eetlust.’

Waaruit bestaat het programma?

‘Oorspronkelijk was mijn opdracht om de bestaande SNAQ-kaart aan te passen, maar uiteindelijk heb ik het veel breder aangepakt. Het programma gaat namelijk verder dan ondervoeding alleen, het gaat om een positieve beleving. Op verschillende fronten zijn kleine aanpassingen gedaan die zorgen voor een stimulans om te eten. Zo is gebruik gemaakt van het feit dat mensen meer eten als ze worden afgeleid. Denk maar aan chips eten voor de tv ‘s avonds; de zak is leeg voor je het in de gaten hebt. Daarom wordt er in het GHZ nu een zakje met knabbels verstrekt voor ’s avonds. Verder is bekend dat drinken beter geserveerd kan worden in een breed, laag glas. Dan lijkt de hoeveelheid veel minder dan in een smal, hoog glas. En mensen eten meer van hapjes die variëren in vorm, kleur en textuur dan van allemaal dezelfde hapjes. Daar houdt het keukenteam van GHZ nu meer rekening mee. En er is nu ook meer interactie tussen de patiënt en het keukenteam.’

Hoe gaat dat in zijn werk?

‘Het GHZ heeft een heel enthousiast keukenteam die veel dingen zelf maken. Patiënten hadden daar voorheen echter geen idee van. Vroeger kreeg het keukenteam incidenteel een berichtje van een patiënt dat iets heel lekker was. Die berichtjes werden erg gewaardeerd en zelfs in de keuken opgehangen. In het programma is de mogelijkheid tot interactie vergemakkelijkt. Op ieder dienblad ligt een kaart met de naam van een patiënt en het eventuele dieet. Op die kaart hebben we nu een invulmogelijkheid gemaakt voor berichtjes aan de keuken. Er staat ook een foto van het keukenteam op de menukaart.’

Je maakt ook gebruik van humor?

‘Ja, ik heb bewust humor proberen te introduceren. Humor maakt mensen bereidwilliger om te eten. In het programma speelt “Jet van het GHZ”, een cartoonfiguur, een belangrijke rol. Jet is een oude, niet-ondervoede dame, die eigenlijk ook wel extra tussendoortjes wil. Ze staat afgebeeld in folders, op placemats en zelfs op verpakkingen van tussendoortjes. Zo zegt ze op het zakje knabbels: “Dit zakje is voor u, niet voor het bezoek!” Ik heb gehoord dat het personeel in het ziekenhuis Jet inmiddels omarmt. En dat is belangrijk, want de mensen in het ziekenhuis moeten het programma doorvoeren.’

Een pdf met patiënteninfo over “Een goede eter voelt zich beter” is te vinden op www.ghz.nl (zoeken op diëtetiek). 


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten