Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
06 maart 2014

Stoplicht-logo duidelijkste gezondheidslogo

Door: Angela

Stoplichtlogo

Consumenten kunnen met een stoplicht-logo beter inschatten hoe gezond voedingsmiddelen zijn dan met systemen als het Vinkje. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen University onder 85 consumenten, gepubliceerd in Appetite.

In het onderzoek moesten de deelnemers op basis van verschillende gezondheidslogo’s beoordelen hoe gezond voedingsmiddelen waren. Het in Groot-Brittannië gebruikte stoplicht-logo met groen, geel of rood gemarkeerde hoeveelheden vet, verzadigd vet, suikers en zout scoorde daarbij het beste. 

Volgens Wageningse consumentenwetenschappers is het grootste voordeel van het stoplicht-logo dat consumenten ook van individuele producten kunnen inschatten hoe gezond ze zijn. Systemen als Het Vinkje zijn vooral effectief bij het vergelijken van soortgelijke producten. Een ander probleem van het Vinkje is dat het alleen de aandacht trekt als het aanwezig is. De afwezigheid van het Vinkje valt nauwelijks op en betekent niet automatisch dat een product ongezonder is. Het kan ook zijn dat de producent niet meedoet met het keurmerk. Er zijn op dit moment ruim 100 bedrijven die het Vinkje gebruiken op de verpakking van in totaal ruim 6.500 producten.

Bron: Resource


Angela Severs, Redactie Nieuws voor diëtisten, 06 maart 2014:
Lees hier de reactie van Stichting Ik Kies Bewust op het artikel in Resource: http://www.hetvinkje.nl/nieuws/stichting_ik_kies_bewust_betreurt_artikel_resource

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten