Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
10 april 2012

Het tij gaat keren

Door: Karine Hoenderdos

Er gaat iets veranderen. En dat iets heeft te maken met roomboter, eieren en suiker. En nee, het is geen cake.

Instanties  zoals de Hartstichting en het Voedingscentrum blijven al jaren met grote nadruk hameren op het belang van het beperken van verzadigd vet. Zonder dat de consument dit ooit goed begrijpt. Maar, veel belangrijker nog, zonder dat dit de grootste gezondheidswinst oplevert. Het RIVM heeft het al berekend en ik heb het al vaker geschreven: het heeft veel meer zin om meer groenten, fruit en vis te eten dan om te letten op verzadigd vet.

Maar het tij lijkt eindelijk te keren.

Op de consumentenwebsite www.PuurGezond.nl vertellen mijn collega’s en ik al 3 jaar dat je in een PuurGezonde leefstijl met een gerust hart roomboter op je brood kunt smeren. En zelfs Voeding Nu, voorheen de brave spreekbuis van het Voedingscentrum, durft het aan om in 2 kritische artikelen en een editorial van de hoofdredacteur het vermeende gevaar van verzadigd vet te nuanceren (maart 2012).

Vooral het laatste artikel in het maartnummer, over het onderzoek van derdejaarsstudent (!) diëtetiek Robert Hoenselaar, is explosief materiaal. Robert laat zien dat in het beoordelen van wetenschappelijke studies stelselmatig is “vergeten” dat verzadigd vet niet alleen het LDL-cholesterol verhoogt, maar ook een positief effect heeft op het goede HDL-cholesterol. En dan is er nog die meta-analyse van 2 jaar geleden, die geen effect liet zien van verzadigd vet op hart- en vaatziekten…

Ja, het tij gaat keren.

Verzadigd vet stapt uit het verdomhoekje. En koolhydraten worden steeds vaker in de hoek gezet, met name de snelle jongens zoals fructose en saccharose. Vet vervangen door koolhydraten, vooral die met een hoge glykemische index, lijkt het risico op hart- en vaatziekten juist te verhogen.

De voedingsvoorlichting kantelt. Tenminste, dat hoop ik. Er komt een kritischer kijk op suiker. En veel meer nadruk op de positieve aspecten: groenten, fruit, vette vis, zuivel en volkoren producten. Lekker, PuurGezond eten!

 


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten