Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
15 januari 2016

Helder voedingsadvies in Zweden

Door: Angela

Helder voedingsadvies in Zweden

Nieuwe voedingsrichtlijnen zijn vorig jaar niet alleen in Nederland verschenen, maar ook in Zweden. Het Zweedse equivalent van ons Voedingscentrum heeft die samengevat in een infographic met slechts 3 eenvoudige en duidelijke adviezen.

Groen, geel en rood

De adviezen zijn in 3 kleuren weergegeven. Groen staat voor méér: groenten, fruit, bessen, vis, noten en zaden. Geel staat voor anders: overstappen naar volkoren granen, gezonde vetten en magere zuivel. Rood staat voor minder: rood en bewerkt vlees, zout, suiker en alcohol.

Zuivel met vitamine D

De Zweedse voedingsrichtlijnen van de National Food Agency (Livsmedelsverket) zijn getiteld “Find your way to eat greener, not too much and to be active!”. De belangrijkste boodschap is minder vlees eten en meer plantaardige voedingsmiddelen als volkoren graanproducten, groenten en fruit. Opvallend hoger dan in Nederland is het advies om 2 tot 3 keer per week vis en schaal- en schelpdieren te eten. Zweden is met het advies om niet meer dan 500 gram rood vlees per week te consumeren concreter dan onze Gezondheidsraad. Verder wordt geadviseerd om te kiezen voor magere zuivel, verrijkt met vitamine D. Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is magere zuivel overigens niet beter dan halfvolle of volle zuivel. In de nieuwe Richtlijnen goede voeding wordt daar geen onderscheid in gemaakt.

Bron: FAO


Mariam Aaras, dietist, 20 januari 2016:
75 gram vlees per dag niks mis mee
Vind persoonlijk dat de vleeswaren wel minder mogen met alle toegevoegde ingredienten maar puur gezond biologisch vlees en niet te vetprima past in een gezond verantwoord dieet.
Wat betreft kip heb ik soms meer mijn vraagtekens of dat uberhaupt gezonder is dan rood vlees.
Klaas Homan, ervaringsdeskundige, 19 januari 2016:
We zijn er nog lang niet. Politiek en commercieel belang spelen ook een rol maar de richting is goed
Gras boter en melk is gezonder dan boter van mais etc omdat in grasboter gezonde vetten zitten nl
juiste balans tussen omega 3 en 6
Joris Brand, Diëtist, 19 januari 2016:
Wat ik niet snap ik dat er zo'n verschil is met recente onderzoeken over volvette producten zoals in zuivel en het belang ervan bij de gezondheid ipv magere producten, maar blijkbaar is daar nog niet voldoende bewijskracht voor om dit door te voeren in de richtlijnen. Loopt de consument weer 5 jaar achter, jammer.
nicolette ottolini, foodcoach, 19 januari 2016:
toen ik nog in zweden woonde werd aangeraden om vette vis maar 1 x per maand te eten vanwege gifopname van vette vis.

en vitamine d kann ik wel begrijpen. het is daar maanden behoorlijk donker (in stockholm om 10.00 uur op en omm 13.30 gaat de zon weer onder) en lichtintensiteit is zeer laag. door de kou pak je je goed in dus je krijgt heel weinig zon op je lichaam.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten