Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
16 mei 2011

Goedkoop en voedzaam: het kan

Door: Angela

melkproducten en eieren

Voedingen  die veel vitamines en mineralen bevatten, zijn gemiddeld genomen duurder. Tenzij gekozen wordt voor voedingsmiddelen die een hoge nutriëntendichtheid hebben en toch betaalbaar zijn, zoals melk, eieren en peulvruchten. Dit stelde prof. Drewnowski, hoogleraar epidemiologie van de Universiteit van Washington, tijdens het symposium “Micronutrients in milk and dairy products: new insights and health benefits”. De Franse en Nederlandse Zuivel Organisaties organiseerden het symposium op 12 mei in Parijs.

Welke voedingsmiddelen leveren de meeste voedingsstoffen tegen de minste kosten? Drewnowski heeft het berekend voor de Amerikaanse markt. Zo is zuivel de meest betaalbare bron voor calcium. Melk levert 100 mg calcium voor 5 dollarcent, kaas voor circa 13 dollarcent en yoghurt voor 20 dollarcent. Na zuivel zijn eieren de meest betaalbare bronnen van calcium, met 45 dollarcent per 100 mg calcium.

Voor vitamine B12 zijn eieren de meest betaalbare bronnen, gevolgd door zuivel. Peulvruchten zijn de meest betaalbare bronnen voor kalium, gevolgd door groenten en zuivel. ‘Dit nieuwe concept voor de betaalbaarheid van voeding helpt consumenten om te kiezen voor een aantrekkelijke, gezonde voeding, die tevens betaalbaar is’, aldus Drewnowski.   


Angela Severs, , 17 mei 2011:
@Sabine
Het onderzoek is gepresenteerd tijdens een congres (zie http://www.zuivelengezondheid.nl/?Pageid=377). Presentaties schijnen binnenkort online te komen. Publicatie van Drewnoswki over dit onderwerp:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20181811
sabine @ thefruitpursuit.com spaargaren, , 17 mei 2011:
Vind het een misleidend en ook kortzichtig onderzoek/artikel. Heb geprobeerd het onderzoek online te vinden maar helaas, link?
sabine @ thefruitpursuit.com spaargaren, , 17 mei 2011:
Goh, werd er dan ook gekeken naar alle 'antinutriënten' van deze voedingsmiddelen? Verzadigd vet? Cholesterol? En sinds wanneer lijden we aan een B12 tekort in Westerse landen? En heeft meneer Drewnowski ook gekeken naar andere belangrijke micronutriënten? Calcium krijgt altijd zoveel aandacht ivm osteoporose, terwijl we inmiddels toch wel weten dat het zeker niet alleen om calcium inname gaat (waarbij zuivel producten inderdaad zeker zouden winnen) maar nog veel belangrijker is de uiteindelijke opname en balans, beïnvloed door vele leeftsijlfactoren (zoals een gezonde en niet te zuurvormende voeding, wat dierlijke eiwitten wel zijn, ook in grote hoeveelheid te vinden in, jawel, zuivel).

Ik zou weleens weten met welke producten ik voor het minste geld de meeste fytonutriënten en antioxidanten binnenkrijg. Of mineralen voor een mooiere huid en betere weerstand!

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten