Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
24 augustus 2011

Gedroogde pruimen goed voor sterke botten

Door: Reina

Gedroogde pruimen

Na de overgang helpt het eten van 10 gedroogde pruimen (100 g) per dag tegen osteoporose en botbreuken bij vrouwen. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek gepubliceerd in het British Journal of Nutrition.

Het onderzoek is uitgevoerd bij 2 groepen postmenopauzale vrouwen. De ene groep bestond uit  55 vrouwen die een jaar lang 100 g gedroogde pruimen per dag kregen. De andere groep van 45 vrouwen (controlegroep) kreeg 100 g gedroogde appels per dag. Daarnaast kregen alle vrouwen 500 mg calcium en 400 IE vitamine D.

De groep die gedroogde pruimen hadden gekregen, hadden na een jaar in vergelijking met de controlegroep een significant hogere botdichtheid in de ellepijp en de wervelkolom. Dit komt volgens prof. Bahram Arjmandi, hoofdonderzoeker doordat gedroogde pruimen de botafbraak kunnen onderdrukken. Volgens hem hebben vrouwen in de eerste 5 tot 7 menopauzale jaren het risico om 3-5% bot te verliezen. Arjmandi adviseert: 'Wacht niet tot je bot breekt of je de diagnose botontkalking krijgt en medicijnen moet gaan slikken. Mensen zouden moeten starten met het eten van 2 of 3 pruimen per dag en dat opbouwen tot 6 à 10.’

Bron: Florida State University


ivan demarez, , 14 januari 2012:
De ene pruim is de andere niet...
Andrea Boullart, , 27 augustus 2011:
Het is jammer dat in het artikel niet staat welke stof(fen) verantwoordelijk zijn voor het resultaat (misschien heb je hetzelfde effect wel bij 200 gr gedroogde appels of zo). En daarnaast is de sponsor van het onderzoek de California Dried Plum Board...

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten